Feestweek - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Roy Willard - WaarBenJij.nu Feestweek - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Feestweek

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

16 November 2015 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Brrr, wat een kou in Europa. We hebben het warme zuidelijk halfrond de afgelopen week ingeruild voor het koude noordelijke halfrond. Alsof we het er om gedaan hebben zijn we afgelopen maandag na de lunch aangekomen in Le Trait, Frankrijk. Hiervoor moesten we wel een stukje de Seine op varen om bij dit pittoreske dorpje aan te leggen. Maar dit hele dorpje kon mij op dit moment even niet zo veel schelen, er was namelijk iets veel belangrijkers wat mijn gedachten deden afdwalen. Vorige week heb ik geprobeerd te regelen dat er bezoek langs zou kunnen komen in Frankrijk. Papa, mama en Berber zouden na veel heen en weer mailen ‘even’ op en neer rijden naar Frankrijk om een bakje koffie te drinken. Maar zo onvoorspelbaar als de zeevaart is zouden we eerder aankomen en dus ook weer eerder vertrekken en was het voor papa en mama niet haalbaar om langs te komen. Helaas maar het is natuurlijk niet anders, gelukkig waren twee goede vrienden van mij bereidt om Ber een lift te geven naar Le Trait, dus afgelopen maandag was ik alleen maar met mijn gedachten bij haar natuurlijk. Maar er moest natuurlijk eerst gewoon gewerkt worden. Ik heb mezelf de hele dag zo druk mogelijk gehouden zodat de tijd snel voorbij vloog, want rond 5 uur zou het bezoekuur voor mij aanbreken. Maar och wat gingen de laatste uren toch langzaam. Toen ik eindelijk door de meester om iets over zes uit de machinekamer werd getrokken want er stond iemand voor mij op de gangway. Ik was zo blij als een kind en spurtte naar boven in mijn naar olie stinkende overal, besmeurde gezicht en vieze handen. Geen tijd om mezelf te fatsoeneren natuurlijk want ik wilde na 3,5 maand mijn lieve meisje weer omhelzen.
En daar stond ze dan, allebei met een glimlach van oor tot oor toen we elkaar weer zagen. Heerlijk om Ber na zo’n lange tijd weer te zien die samen met twee vrienden de grote reis had gemaakt vanuit Vlissingen. Die wilde natuurlijk ook wel even zien waar ik de afgelopen tijd verstopt heb gezeten. Ik kan gewoon niet beschrijven hoe gek maar toch zo leuk het is dat er bekende aan boord zijn. Heerlijk! Maar na het warme welkom was het tijd voor een rondleiding op de schuit. Zo trots als een pauw heb ik ze alle hoeken en gaatjes laten zien van de boot. Ik blijf het zeggen maar het is zo gek dat je op zo’n moment met vrienden over die boot loopt waar je al zo’n lange tijd op zit. Maar helaas zat het bliksem bezoek van Driek en Alexander er weer op want zij moesten nog terug naar Vlissingen om de volgende morgen weer fris en fruitig in de les te zitten. Kort maar krachtig zal ik maar zeggen, maar wat enorm tof dat jullie langs zijn geweest mannen!

Maar Ber ging gelukkig niet terug naar Nederland maar bleef aan boord. Ik had namelijk van de kapitein toestemming gekregen dat Ber mee mocht varen vanuit Le Trait naar Leith, Schotland. Een reisje van een kleine twee dagen. Dit gaf mij mooi wat extra tijd samen met Ber. Geweldige dagen, er moest natuurlijk wel gewoon gewerkt worden in de machinekamer maar dan ging Ber gewoon mee. Ook een witte overall aan getrokken en samen met mij en de rest van de machinisten lekker aan het klussen in de werkplaats. ’s Avond in de bar een biertje drinken en een filmpje kijken, gewoon zoals we dat normaal ook doen. Zo kreeg Ber een goede indruk van het leven aan boord.

Maar helaas komt aan al het moois ook weer een einde. Aankomst in Leith was jammer genoeg sneller aangebroken dan ik gehoopt had. En zoals het Schotland typeert kwam het met bakken uit de hemel en lag de temperatuur niet veel hoger dan in een vrieskist. Maar het uitzicht was mooi, de kustlijn van Schotland met alle kliffen en rotsen zien er vanaf zee onwijs gaaf uit. Bij aankomst moesten we door een klein sluisje voordat we de haven in kwamen. Toen het schip vast lag zijn we meteen begonnen met lossen zodat we de volgende morgen weer weg konden. Gelukkig waren wij in de machinekamer om 18:00 klaar en dat gaf ons mooi de mogelijkheid om na 2,5 maand weer een kijkje te nemen aan de wal, de beschaafde wereld. Snel even douchen en gel in en hoppa de taxi in. Ber, de meester, de derde machinist en ik gingen voor een hapje eten en een biertje. Een onwijs gezellige avond die de afgelopen dagen dat Ber aan boord was compleet maakte voordat ze helaas weer toch echt weer terug moest naar Nederland.

Zaterdag morgen net voordat wij de haven weer zouden verlaten was het tijd afscheid te nemen. Het was echt super om te laten zien wat ik nu eigenlijk doe hier en hoe het er hier aan toe gaat. Super! Dit bezoekje geeft mij nog even dat zetje voor de laatste 5 weken. Voor nu gaan we naar Avilles, Spanje om daar te laden en bakboords hoofdmotor uit elkaar te halen. Dit beloofd dus een leerzame periode te worden waarin er lange dagen gemaakt gaan worden. Maar je maakt het natuurlijk niet elke dag mee dat je zo’n grote motor van top tot teen uit elkaar haalt.
Na Avilles is het koers naar Terneuzen waar ik stiekem toch wel even hoop langs te kunnen in Vlissingen om daar mijn neus te laten zien voordat definitief van boord ga. Maar dat is nog een week of twee gaan voordat we Nederland weer aan zullen doen.

De afgelopen week was echt het hoogtepunt tot nu toe. Driek en Aal, super bedankt voor het bezoekje en het brengen van Ber. Ik bof maar met vrienden en een vriendin als dit, echt geweldig!

En hiermee wil ik voor deze week een eind breien aan het journaal van de zee. En voor het idee, ik vaar nu langs Nederland dus ik ben toch een beetje dichter in de buurt!

Ajuus!


  • 16 November 2015 - 20:40

    Linda:

    Ja,ja voor jou een feestweek, voor ons minder, want wat hadden wij gehoopt even een glimp van je op te kunnen vangen, net als je broer die ook mee zou komen, maar dat hadden we maar niet verteld. Zoals je ons per mail liet weten, "we vertrekken eerder, dus jullie missen letterlijk de boot". Ja even op en neer naar Frankrijk om je vanaf de kade toe te zwaaien ging ons toch iets te ver. Inmiddels hebben we in geuren en kleuren het verhaal van Ber gehoord, wat leuk dat ook zij in een overall is gehesen en mee heeft staan helpen. Maar ik begreep dat ze ook haar "Master chef" bak kunsten heeft getoond en een heerlijke appeltaart en pannenkoeken voor jullie heeft gebakken. Kilo's pepernoten en een flinke voorraad stroopwafels het land heeft in gesmokkeld :-) Ja daar worden mannen blij van. Nou je hebt inderdaad een stel geweldige vrienden die Ber even op en neer rijden naar Frankrijk, als je weer thuis bent heb je wat met ze goed te maken!!
    We hebben een stille hoop dat er voor ons ook nog een bezoekje aan jou in zit, we zetten in op Terneuzen, dus houd ons goed op de hoogte van jullie vaarschema!!
    Maar het schiet al weer op kerel, wat vliegt de tijd toch. Nog een paar weken en dan staan we je weer op te wachten op Schiphol. In de tussentijd hopen we natuurlijk wel dat je nog even door blijft bloggen, want iedere keer weer schuif ik alles aan de kant als het mailtje de box in rolt dat er weer een reisverslag is, nieuwsgierig wat voor een leuks je nu weer te melden hebt.
    Zet m op met de motor uit- en in elkaar klussen, geen boutje of moertje vergeten want we zien je graag snel thuis komen en niet ergens op de Atlantische Oceaan dobberen, haha.
    Goede vaart, dikke knuffel, mams

  • 17 November 2015 - 01:20

    Berber:

    Schat! Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe blij ik ben dat ik toch de beslissing heb genomen om langs te komen .. Wat was het leuk! Succes de komende week en tot snel lieve piraat van me! Ik mis je ❤️ X ber.

  • 17 November 2015 - 11:55

    Rick:

    Roytje! Heerlijk verhaaltje weer en fijn dat Berrie langs kon komen! Had ook zo gehoopt naar je toe te kunnen in Frankrijk! Wellicht in Terneuzen dat ik toch even langs kan komen! En anders is het maar wachten tot thuis komt :(
    Zet hem oo broertje en spreek je snel weer!!

    Dikke kus

  • 19 November 2015 - 22:00

    Paula En Ronald:

    Hoi Roy,
    Wat een geweldige verhalen schotel je ons iedere week weer voor. Je ziet zo nog eens wat van de wereld en laat ons alles meebeleven. Nog even volhouden, lijkt me voor jou geen probleem, en dan zit het er al weer voor je op.
    Groetjes Paula en Ronald.

  • 25 November 2015 - 22:52

    Loes, Hennie En Nicol:

    Heeeey neefje!

    Wat leuk voor je dat Berber is langs geweest en dat ze ook even van het zeemansleven heeft mogen proeven! :)
    Helaas komt inderdaad aan al het mooie een eind, maar wie weet staat ze je in Terneuzen wel langs de kade samen met de familie ;)

    We lezen trouw al je verhalen en vinden het fijn dat het zo goed met je gaat!

    Nog even de laatste loodjes, maar dat komt vast en zeker goed!

    Groetjes uit Laren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 30369

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: