Javelin Beach Resort - Reisverslag uit Dampier, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu Javelin Beach Resort - Reisverslag uit Dampier, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Javelin Beach Resort

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

27 September 2015 | Australië, Dampier

Een heel goede zondag middag allemaal,

De maand september loopt tegen het einde aan en hiermee begint ook mijn tijd aan dek af te tellen. Wat betekend dat mijn stage al weer tegen de helft loopt. Voor aankomende week zal ik verhuizen naar de “Men cave” van de Javelin, de machinekamer. Hier zal ik mij de komende tijd gaan vermaken totdat we weer voor de kant gaan in Dampier. We liggen namelijk ten anker te wachten tot de Deep Orient terug is van het leggen van de zeekabel die we in Maleisië hebben overgespoeld. Zodra we weer binnen liggen zal ik voor de laatste keer in de weg lopen bij het deck department om nog een handje te helpen in de nachtshift. Bij vertrek richting Europa zal ik de resterende tijd doorbrengen in het maagdelijke witte overall van de machinisten.

Inmiddels heb ik de tijd gevonden om project picknicktafel af te ronden en is hij helemaal af. Hij staat weer strak in de lak te glimmen in de Australische zonnestralen en is klaar voor gebruik. En dan komt heel goed uit want met dit weer wordt de pot bier over het algemeen aan dek gedronken in plaats van de bar.

Maar met deze temperaturen op je bol is het zo af en toe toch best even zweten en heb ik besloten dat het tijd was voor een nieuwe coupe. Maar een kapper vinden ten anker is niet heel gemakkelijk moet ik toegeven dus moet het op een andere manier. Nu heb ik Steven zo gek gekregen om een poging te doen om mijn wilde bos met zeemansharen eraf te scheren. En dan moet ik jullie toch heel even jaloers gaan maken, niet met de knipkunsten van de twee stuurman maar met de locatie van de knipbeurt. Krukje op de bakboords brugvleugel, een strak blauwe zee, ondergaand zonnetje, heerlijke temperatuurtje, aangenaam briesje, een school dolfijnen die 25 meter onder je lekker aan het dobberen zijn en natuurlijk gay kapper Stevie. En dat allemaal zonder afspraak, iets wat in Nederland alleen in de lokale glossy bij de kapper te vinden is.
Nu laat ik mij over het resultaat van het kapsel niet uit maar het uitzicht heeft veel goed gemaakt. En wederom vele male dank voor het nieuwe luchtige kapsel Steef!

Maar bij tropische temperaturen hoort natuurlijk ook een tropische verkoeling in de vorm van een zwembad. Deze was tijdelijk even afgebroken in verband met het lossen van de lading maar heeft zijn rentree weer ingenomen aan dek samen met de buitenbar. Alleen mist de bar een tropische uitstraling voor bij de temperaturen, dus daar moest wat aan gedaan worden. En nu is zaterdagmorgen een beetje het hobby ochtendje en heb ik de taak op mij genomen om de dood gewone buitenbar om te toveren tot de Javelin Beach Bar. Hiermee geeft het net die extra twist aan het spetter plezier. Iets verder richting het achterschip zijn de Filipijnse matrozen al dagenlang aan het vissen, een iets andere vorm van spetter plezier. Maar een Volendamse visfabriek zou er jaloers op zijn wat die gasten allemaal binnen vissen. De ene na de andere kleine vis wordt aan de haak geslagen en zo af en toe komt er ook nog een kleine witte haai voorbij hengelen. Een heerlijke verse tonijn word na vangst dan ook meteen op de BBQ gegooid en meteen opgepeuzeld. Heer-lijk, verser kun je het natuurlijk niet krijgen.

Aansluitend aan het trekken van baantjes en het visavontuur moet er op zaterdag avond natuurlijk een potje bier gedronken worden in de bar, dat ging van kwaad tot erger afgelopen week. Samen met de tweede machinist die vanaf maandag mijn mentor is moesten we dit natuurlijk op gepaste wijze inluiden. Luid mee zingend met de tophitjes van Hazes, Van Dik Hout, Het Goeden Doel en Normaal hebben we de bar lichtelijk op zijn kop gezet. Ook mede door het feit dat hij als oud leerling in Vlissingen heeft gestudeerd en daardoor vele vrienden van mij kent en we op iedereen één biertje moesten doen. Het zit ook allemaal niet mee op zo’n schuit.

De volgende morgen had ik namelijk ook met Steven afgesproken om bijtijds te gaan sporten, we zijn namelijk best fanatiek tegen die apparaten aan het duwen samen. Heerlijk om de zondagmorgen zo af te trappen, maar het kan uiteraard nog beter. Na de lunch dook iedereen even snel zijn hutje in om zich zwembadproef te maken om een dag door te brengen in het Javelin Beach Resort. Op het C-dek waar mijn hut zich bevind klonk op voorhand dan ook de zomerse muziek keihard door de gangen om vast in de stemming te komen. Het Gentlemen’s Quarter stond weer op zijn kop. Deze naam is gegeven aan het hoekje van het C-dek waar Steven, de tweede machinist, derde machinist en ik onze hutten verstopt hebben. Een erg gezellig hoekje met dus vaak harde muziek, veel gelach en nog meer ongein. Zo dendert de muziek ook op dit moment weer hard door de gangen als ik dit aan het schrijven ben.

Maar het is voor mij weer tijd om een hapje te eten, op zondag avond moeten we namelijk zelf voor ons voer zorgen dus het zal wel een studenthap worden. Tosti’s met een broodje bapao en een pilsje.

Geniet allemaal in Nederland nog even jullie weekend en groetjes allemaal!

Roy

  • 27 September 2015 - 12:47

    Karin:

    Dat klinkt meer als een vakantie, dan als een zware taak!
    Heerlijk gelachen om je schrijfstijl. Ik het stuk net aan Ken voorgelezen, die probeert ons met de auto op bestemming te krijgen. Ben benieuwd hoe je koppie eruit ziet hoor! Gelukkig groeit het snel weer aan. Veel plezier nog en succes in de machinekamer. Het lijkt mij toch fijner om als stuurman te werken, ben benieuwd naar jouw voorkeur!
    Lieve groetjes van ons

  • 27 September 2015 - 19:24

    Linda:

    Wat een verrassing "The Javelin News" op zondag!
    Alle andere mailtjes in mijn mailbox even gelaten voor wat ze zijn, eerst jouw story lezen:-)
    Klinkt inderdaad bijna als vakantie en menig exotisch resort zal jaloers zijn op jullie beach bar.
    Zwaar behelpen daar, ik hoor het al. Allemaal druk in de voorbereiding voor The voice of Jumbo en gymnastiek voor the Schwarzenegger look contest, poe poe zwaaaaaaaaaar leven.
    Iedereen die jouw verhalen leest is enthousiast, want voor je familie, die je natuurlijk heel erg mist, ben je ondanks dat je down under zit zo toch een beetje bij ons.
    Je hebt deze keer geen slachtoffer kunnen vinden, als 'gastschrijver" voor de The Javelin News??
    Voor het thuisfront fijn om uit je verhalen op te maken dat je het ERG naar je zin hebt.
    Klein vraagje vanaf het Zeewoldens studiefonds, wordt de studie ook nog afgerond deze stage?
    Is natuurlijk slechts een klein detail, maar ach we vroegen het ons af :-)
    Nou doe nog even wat kleur op, staat die kraak witte overall je nog beter.

    Dikke knuffel van je mams.

  • 27 September 2015 - 19:27

    Linda:

    WOOOOOOW ik zie dat je blog inmiddels meer dan 12.500 keer is bekeken!!

    TOP!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 30426

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: