Hou je koppie er bij! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roy Willard - WaarBenJij.nu Hou je koppie er bij! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Hou je koppie er bij!

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

27 Augustus 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Goodmorning luitjes,

Het is weer donderdag dus heb ik weer even de tijd genomen om een paar zinnen op papier te zetten. Waar was ik gebleven? Onderweg naar Maleisie nadat we in Sri Lanka een tussenstop hadden. Inmiddels zijn we niet zo heel veel verder gekomen in de afgelopen week. Ondanks dat we al op minder dan de helft van het vermogen van het schip voeren zouden we toch nog te vroeg aankomen in Tanjung Langsat. Er zat dus maar een ding op, dobberen! Beide motoren werden afgezet en zo liggen we nu al bijna vijf dagen te dobberen voor de kust van Sumatra. Maar als het goed is krijgen we morgen het signaal om dan eindelijk de laatste mijlen af te leggen naar de eindbestemming om hier de 31e langs zij te gaan. Maar goed, zoals als is gebleken kan ook dit weer veranderen.
Maar goed, we hebben afgelopen week niet stil gezeten kan ik je vertellen. Ik heb zowaar mijn eerste dag in het witte overall doorgebracht. Even een uitstapje naar de vetput, mencave, brommerhok of te wel de machinekamer. Er stond namelijk op de planning om een cilinderkop van de hoofdmotor te vervangen. Een mooi klusje waar ik graag bij wilde zijn en zeker weer een boel van geleerd heb. Helaas toen we de motor weer wilde starten bleven er drie brandstofpompen vastzitten en moest dit natuurlijk verholpen worden. Maar dit ging met iets meer moeite dan gedacht en er werden wat leidinkjes losgehaald om het allemaal wat makkelijk te maken. Echter zat er in deze ‘leidinkjes’ nog iets meer brandstof dan gedacht en liep het allemaal over de zijkant van de motor naar beneden. Iedereen in de machinekamer werd opgetrommeld om zo snel mogelijk de toch nog stiekem best wel warme gemorste brandstof op te ruimen. En even voor het idee, de brandstof voor deze motor is zware olie. Bij een temperatuur van ongeveer 80 graden is het vloeibaar, maar is de temperatuur lager dan is net appelstroop. Totdat het zo veel afkoelt en uiteindelijk asfalt is. Je kan dus wel nagaan dat dit een goed zooitje was geworden. Maar goed een mooi karweitje om de eerste maand aan boord mee af te sluiten moet je maar denken.

De eerste maand zit er al weer op en ik moet zeggen dat het opzeg best snel voorbij is gegaan. Dat beloofd dus nog veel goeds hoop ik. Zeker ook omdat ik het onwijs naar mijn zin heb gehad de afgelopen maand op de brug en aan dek. Hele gezellige officieren en een leuke mentor. Helaas gaat deze mentor in Maleisie van boord maar ik weet nu al dat mentor van mijn eerste stage hier weer aan boord zal gaan komen. Eerlijke overstekken al zeg ik het zelf.

Afgelopen week heeft ook de eerste scheepsbbq plaatsgevonden. Het bier was namelijk bijna op en de laatste blikken moesten dan ook feestelijk genuttigd worden. Het zwembad werd weer opgevuld, de buitenbar (lees een houten hutje met afdak zonder koelkast) werd in staat van gereedheid gebracht, het zonnescherm werd opgehangen, BBQ werd aangestoken en natuurlijk konden we het bierkanon ook niet in de hoek laten staan. We hadden tenslotte een hele voorraad met ingevroren blikjes. Maar waar ga je dan op schieten? Precies, een oude koelkast. Deze taak hadden de tweede stuurman en ik op ons genomen om als schietschijf op te hangen. Natuurlijk hebben we deze prachtig versierd met olifantjes en schietrozen. Touw er aan en ophangen maar, waar? Onder aan de brugvleugel zodat hij nog een beetje slingert. Dit was echt een groot succes en het bierkanon stond op volle toeren te draaien de hele dag. Super gezellig, lekker eten, veels te harde muziek, prachtig weer en een waardeloos zwembad! Het zwembad heb ik die dag niet kunnen benoemen tot een van mij vrienden. In mijn idee was zwembad namelijk iets dieper dan in werkelijkheid toen ik in de lucht hing om het zwembad in te duiken. En dan kan ik je vertellen dat de bodem heel snel dichterbij komt. Eenmaal weer bovenwater kwam ik tot de conclusie die klap op de bodem een bebloede snee in mijn voorhoofd betekende. Terwijl het eigenlijk nog niet eens doordrong wat er gebeurd was liep het bloed al langs mijn hoofd naar beneden en werd ik door de stuurman het bad uit gesleept. Allebei snel naar de brug om de verdere schade te bekijken. Na de snee schoongemaakt te hebben is er besloten dat hechtingen niet nodig waren en het met hechtpleisters af kon. Nog even de rest van mijn gezicht schoonmaken en daarna nog maar een biertje om weer van de schrik te bekomen. Al met al een geslaagde dag al zeg ik het zelf.

Gisteren was voor ons de week natuurlijk ook weer doormidden en was het tijd om ’s morgens weer plaats te nemen naast de chef in de kombuis. Ditmaal stonden er frikandelbroodjes op het menu voor bij de koffie. Een zeer aangename variatie op deze heerlijke Hollandse delicatesse uit Nederlandse cuisine. Aangezien de chef zelf een frikandel nog kan omtover tot iets onherkenbaars was iedereen, en vooral ik, opgelucht dat het tussendoortje letterlijk als warme broodjes naar binnen werden geschoven. Een goed begin voor de tweede helft van de week lijkt mij zo. Op naar volgende week!

Dit was hem weer voor vandaag. Ik ga snel nog even de gym bezoeken dus tot volgende week. Groetjes allemaal!


  • 27 Augustus 2015 - 10:35

    Linda Pelser:

    Ha stuntman, dat durf ik wel te zeggen nadat ik de foto van je "zwembad" actie via de whats app ontving, tjonge jonge dat zag er wel indrukwekkend uit! Gelukkig allemaal goed gekomen inmiddels.
    Ik denk dat dat dobberen niet zo handig is te veel tijd voor rare capriolen, ha,ha.
    Ik heb weer genoten van je verhaal, en in mijn omgeving wordt er al gespeculeerd wat je lekkernij op woensdag zal zijn, ja,ja het leeft hier :-)

    Goede vaart, voorzichtig zwemmen!

    Dikke knuffel, mams

  • 28 Augustus 2015 - 08:46

    Doesjka:

    Ha superman,

    Ik stond net naast Berber toen ze het appje van jou met je bebloede hoofd op haar telefoon binnenkreeg en zustertje trok wel wat witjes weg.Het zag er indrukwekkend uit, zoals je moeder al schreef. Gelukkig is het goed afgelopen en voel je nu vast voor de rest van de reis eerst ff met je teen hoe diep jullie zwembadje is hihih. Maar wat een blije berichten joh!Aan elk bericht merk je dat je het idd onwijs leuk hebt. Fijn hoor. Hier lijkt het zo langzamerhand wel herfst maar we vieren Maayke haar diploma en Ber haar verjaardag alsof het nog zomer is, straks in september. Groeten van de kapitein en doe voorzichtig lieverd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 30428

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: