Vier maal is scheepsrecht! - Reisverslag uit Gladstone, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu Vier maal is scheepsrecht! - Reisverslag uit Gladstone, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Vier maal is scheepsrecht!

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 Oktober 2013 | Australië, Gladstone

Hoi hoi, hier weer een berichtje van Roy,

Inmiddels al weer twee weken verder sinds me laatste bericht en ook alweer op de helft van de stage. In de afgelopen twee weken is er natuurlijk weer veel gebeurd en heb ik ook weer onwijs veel te vertellen. Ik snap dat jullie allemaal onwijs nieuwsgierig zijn over hoe het met de deur is die ik onder handen heb genomen. Maar jullie moeten nog even wachten, eerst heb ik wat anders te vertellen.

Een aantal dagen voordat we Gladstone zouden aanlopen ben ik maar eens gaan oefenen met het manoeuvreren van onze blokkendoos. Zonnebrilletje op, muziekje aan en een gladde zee. Toen ik opeens in die gladde zee witte schuimkraagjes op me af zag komen. Maar omdat het windstil was vond ik dit een beetje apart. Toen die schuimkraagjes wat dichterbij waren zag ik dan eindelijk wat het was, dolfijnen! Ja hoor, Dolfinarium was er niks bij. Een hele school dolfijnen kwam even voorbij zetten, onwijs leuk om te zien natuurlijk. En dat bij mijn eerste vaarles! Maar ik heb het schip veilig de haven in gestuurd en we drijven nog. Goede zaak lijkt me.

Een aantal dagen later was ik dan nog steeds bezig met het maken van die geweldige deur, toen de eerste stuurman op me af kwam stappen en zei dat hij me hulp even nodig had. Ik er natuurlijk braaf achteraan wat je al leerling moet doen. Vervolgens kwamen de derde machinist en de andere leerling er ook aan toen wist ik al hoe laat het was. We stonden namelijk in de vuilverbrandingskamer, een oven die vol staat te branden en twee leerlingen. Toen ik de officieren de deur achter ons zag sluiten en ik het slot dicht hoorde gaan wist ik dat we vandaag Neptunus zouden hebben. Eindelijk dan, viermaal is scheepsrecht. Na twee en een half uur in een kamertje gezeten te hebben met een oven die op 700 graden staat te branden werden we er dan eindelijk uitgehaald. Maar niet voordat we onze speciale op maat gemaakte overalls hadden aangetrokken en een brief aan Neptunus hadden geschreven.

Daarna zijn we geblinddoekt naar het dek gebracht waar we beiden in een schandpaal werden gehangen wachtend op hoe de kwade Neptunus zou reageren, we waren namelijk allebei al meerdere keren illegaal de evenaar over gegaan natuurlijk. Na diversen opdrachten met onder andere het drinken van Tabasco, vol gesmeerd te worden met vet en een kruipbaan vol met smerige zooi hadden we dan eindelijk ons certificaat verdiend en een mooi kapsel natuurlijk. Onder het de opdrachten is er namelijk verschillende keren de schaar in ons haar gezet. Maar nu mag ik mezelf dan wel officieel The Hammerhead Shark noemen. Als alles volbrengt dan is het namelijk gebruikelijk dat je naar vis wordt vernoemd, hier bij dus de mijne.

Natuurlijk moesten we nog wel een week met het geweldige kapsel lopen die ze ons gegeven hadden. En wat een mazzel dat er net een filmploeg aan boord kwam in de haven voor wat promotie materiaal. Volgends mij sta ik er geweldig op met dat kapsel. Gelukkig mocht het er halverwege de week allemaal af en loop ik rond met een heerlijk kort koppie in dit warme weer.

Tussen het laden door is er wat bemanning gewisseld, dus we zijn wat jongens kwijt maar hebben er weer nieuwe voor terug gekregen. Toch jammer dat van sommige afscheid moet nemen, we hadden een onwijs leuke groep. Het wordt toch een beetje je familie aan boord waar je de hele dag mee optrekt en alles met elkaar mee maakt. Maar dat blijf je houden natuurlijk, ze komen en ze gaan. Maar dan ben ik toch wel een beetje jaloers als ik de jongens weer naar Nederland zie vertrekken hoor. Gelukkig kwam er deze week post van me lieve vriendinnetje binnen! Een geweldige lange brief omdat we een half jaar samen waren! Heb dan toch wel een beetje heimwee naar huis. Maar de helft is gepasseerd dus op naar de andere helft.

Het is nu dan eindelijk tijd om te vertellen hoe het met me deur staat. Het moment waar jullie natuurlijk allemaal op hebben zitten wachten. Na veel bloed, zweet en tranen is hij dan bijna af! De deur is op maat gemaakt, de eerste lagen verf zit op de deur in plaats van in me haar dit keer, weer opnieuw geïsoleerd en het mal zit er weer op. Nog even een keer schilderen als ik een paar minuutjes vrij heb en dan kan ik hem met een gerust hart achterlaten op de brug. Het was me een heel karwei maar ben dan toch trots dat hij nu echt bijna af is. Daarom zijn we met een paar gasten van boord en de klant maar uit eten gegaan, biertje gedronken en weer ouderwets gelachen natuurlijk.

Nog wat later in de week was het dan ook tijd voor mij om de kranen aan dek te leren besturen want dat had ik aan de stuurman gevraagd. Dus na een klein parkourtje gemaakt te hebben met helmen konden we beginnen. Beetje zigzaggen, slingeren en hijsen. Toch wat lastiger als je zelf moet doen moet ik zeggen, maar wel weer super leuk. Na het schip gisteravond nog zeeklaar gemaakt te hebben zijn we dan vanmiddag vertrokken. Gladstone laten we achter ons en we zetten koers richting Singapore. Het zwembad is inmiddels aan dek getoverd dus nu is het alleen nog wachten tot we op zee zitten en we het vol kunnen gooien met het heerlijke blauwe warme zeewater.

Inmiddels ben ik ook weer verhuisd naar de machinekamer en ga ik me daar proberen nuttig te maken. Dit was het weer voor vandaag en tot de volgende!

Ajuus

  • 27 Oktober 2013 - 00:47

    Lindaan:

    Hi ho captain Sharky,
    Wat fijn weer wat van je te horen, zeker van die mooie verhalen.
    Wij hebben al wat foto's voorbij zien komen van je nieuwe coup, voor de overige lezers, roy kan de rest van zijn stage de shampoo over boord gooien:-), maar leuk om de details te lezen.
    Wat bijzonder die school met dolfijnen, weet je nog in Portugal, we konden er niet genoeg van krijgen, geweldig deze mooie beestjes. Een bijzondere ervaring die jij weer op je lijstje mag bijschrijven!
    Begrijp ik nu goed dat jij zelf jullie schuit de haven in hebt gevaren of....?
    Trouwens die deur moet wel een bijzonder project zijn als ik hoor met hoeveel passie je er aan werkt, tijd als de klus helemaal geklaard is je de deur wel even aan ons voorstelt, dus graag een mooie foto binnenkort. Nu onderweg naar Singapore wow, onderweg een duik in jullie privé zwembad, zwaaaaaar leven :-)
    Natuurlijk missen we jouw gezelligheid, maar genieten dat je zulke bijzondere dingen mee maakt en gunnen je het zo deze mooie ervaringen op te kunnen doen. Ontzettend fijn dat je dit via je blog met ons deelt zodat je , ondanks dat je ver weg zit wel deel van ons leven uit blijft maken. De helft zit erop, best heel snel gegaan, en geloof me met nog een paar leuke bestemmingen in petto zal de tijd omvliegen. Pas op dat je niet je koppie verbrand als je met een koud biertje in het zwembad zit! Liefs en een dikke knuffel, je mams

  • 27 Oktober 2013 - 02:16

    Roy Willard:

    Moeders,

    heb inderdaad samen met de loods het schip naar binnen gebonjourd. Onwijs gaaf om te doen! Wat betreft die deur, natuurlijk past hij niet altijd in een keer dus heb ik tig keer alles bij moeten werken. Vandaar ahah.. natuurlijk zal er een foto komen als hij helemaal af is! Gister lekker in het zwembad van de zonsondergang genoten met een biertje en een prachtig uitzicht! Dikke kus

  • 27 Oktober 2013 - 16:59

    Doesjka:

    He echte stuurman,

    Dit is wel weer een vette glimlach waard hoor. Je hebt ons weer een mooi inkijkje gegund in het zeemans- leven. Jeetje wat kun je trots op jezelf zijn................zelf zo´n ontzettend gevaarte de haven inloodsen..............petje af. En prettig dat je er nu echt bij hoort. Jullie werden ook wel op proef gesteld door het uitstel elke keer. Ook dat kun je afvinken. Wel jammer dat jij daar nu zit,want hier wordt hard gewerkt aan het opknappen van Maayke haar kamer. Hadden we van jouw schilderskwaliteiten geweten, hadden we toch echt nog even gewacht op zo´n profi.
    Maar troost je we zijn nog lang niet klaar hier in huis. Er roepen meer muren om verf. Weet niet of je het dan erg vindt dat het witte verf is i.p.v. blauwe verf.Je zou er aan gehecht kunnen raken.
    Als ik lees dat jij daar lekker in een zwembadje zit ,kijk ik even naar buiten en zie regen, regen en nog eens regen met een weersvoorspelling van storm met windstoten van wel 130 km. Mmmmm dan is ´t weertje daar zo gek nog niet.
    Doe de groeten aan de volgende school dolfijnen. Groetjes uit herfstig Roden!
    Doesjka


  • 11 November 2013 - 19:11

    Karin:

    Hé Hammerhead Shark,

    Sorry Roy, ik had nog steeds geen berichtje achtergelaten na het lezen van je geweldige verhaal. Maar wat in het vat zit verzuurd niet zal ik maar zeggen.
    Ik vond die 700 graden al heel heftig zeg! Ik zou gek worden in zo'n hok. Je hebt je kranig gedragen volgens mij en je hebt je diploma of hoe het ook heet, dubbel en dwars verdiend. Dit ga je thuis nog maar eens in alle details aan ons navertellen. Ik wil je koppie erbij zien.

    Wat gaaf dat je die dolfijnen hebt gezien. Ik weet dat Kenneth dat ook eens heeft meegemaakt en er ook zo enthousiast over was. Leuk man!

    Hier gaat het leven gewoon door en voor je het weet zitten jouw maanden er weer op en zit je weer heerlijk op het warme bankie bij moeders thuis.

    Roy, succes nog met alles wat je nog gaat meemaken.
    Een hele dikke knuffel van de Heijmansen en tot horens.
    XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 30417

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: