Happy New Year! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Roy Willard - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

04 Januari 2014 | Singapore, Singapore

Hallo luitjes,

Aan iedereen natuurlijk als eerste de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Hopen dat dit jaar nog meer moois mag brengen dan het afgelopen natuurlijk.

Twee dagen na mijn vorige blog zijn we dan eindelijk uit het Penglai vertrokken, met enige vertraging natuurlijk. Maar dit was voor de meeste jongens aan boord toch wel een mooi Kerstcadeautje, om Kerst niet in dit gat te hoeven doorbrengen. Dus op Kerstavond zaten we weer lekker op zee! En zo was ook voor ons Kerst aangebroken. Met een store waar minder in stond dan bij een geplunderde nachtwinkel heeft de chef toch nog een lekker maaltje op tafel weten te zetten. Naast diversen kleine hapjes had hij ook nog ergens een kalkoen vandaan weten te toveren. Maar het kon ook een kleine struisvogels zijn, daar zijn we nog niet helemaal uit. De dresscode die we ons hadden voorgenomen was natuurlijk weer zomers nu we de zon weer te gemoed gingen dus de korte broekjes met slippers waren in de meerderheid. Natuurlijk had ik wel speciaal me Kerstblouse aangetrokken samen met alle andere officieren voor deze deftige bijeenkomst. Maar de gezelligheid was er en het lekkere hapje en drankje dus ook.

Toen ik rond een uurtje of twaalf me hut opgezocht en me tanden aan het poetsen was voelde ik opeens het schip een haal maken naar bakboord. Nog geen paar minuten later hoorde ik de hoorn van ons schip blazen en voelde ik dat we nog verder aan het uitwijken waren. De volgende morgen tijdens de lunch hoorde ik dat een onoplettende visser ons van achter had geraakt. De stuurman probeerde dus nog uit te wijken maar helaas mocht dit niet baten. De visser heeft een gat in onze huid geponst en is hem daarna als een wiederweerga gevlucht. Gelukkig heeft hij de brandstoftank op een haartje na gemist en zit het gat boven de waterlijn. Niks aan het handje gelukkig maar het gat moest natuurlijk wel weer dichtgemaakt worden.

Tweede Kerstdag is gelukkig rustig verlopen en ook hier hebben we weer een feestmaal naar binnen kunnen schuiven waar jullie thuis allemaal jaloers op zouden zijn. Maar liefst vier tosti’s, een glas melk en als dessert een echte sinasappel! Dat was natuurlijk smullen om je vingers bij af te likken. Ook dit kan ik weer van mijn lijstje afstrepen.

Tijdens onze reis naar Singapore hebben we nog een tussenstop gemaakt in Vietnam, dit om nog wat bemanning te wisselen. Zo ook de kapitein, de kapitein die aan boord is gekomen is dezelfde die ook aan boord was toen ik voor het eerst aan boord kwam. Geen nieuw gezicht voor mij dus. Maar zoals ik al net al zei ging de reis naar Singapore, dit om nog wat bunkers aan boord te nemen. En hier zouden we dan ook precies op 31-12-2013 00:00 aankomen volgens de berekening. Dus dat leek ons een goede reden om het vuurwerk wat we in China op de kop hadden getikt een paar dagen eerder af te steken omdat het er anders niet van zou komen. Dus wij zijn met ze allen het dek op gegaan om de verschillende potten en duizendklappers tot ontploffen te laten brengen. Geloof me dat het geweldig was om te zien, helemaal donker en alle kleuren van de regenboog kwamen voorbij. Die Chinezen kunnen we vuurwerk maken.

Ook had de bootsman nog een tas vol met oude pyrotechnics gevonden van het schip, dit is een soort vuurwerk wat je gebruikt om te seinen als je in nood zit. Maar de kapitein vond dat Tim en ik natuurlijk wel kennis moesten hebben over hoe we die noodspullen moesten gebruiken. Dus ook hier is nog het een en ander van de lucht in gegaan!
En zoals de berekening al uitwees kwamen we dan ook precies rond middernacht aan in Singapore. Na een normale werkdag zijn we door de kapitein om 23:00 uur uit ons bed gebeld om standby te gaan staan in de machinekamer. Om iets over 12 hebben we het anker te water gelaten en lagen we voor het Marina Bay hotel. Dit is echt even de moeite om op te zoeken op internet. Helaas heb ik het vuurwerk show gemist omdat ik beneden in de machinekamer moest zijn. Helaas pindakaas of unfortunately peanutbutter zoals we aan boord zeggen. Op dat moment zou ook de bunkerboot en de stores aan boord komen. Dus we hebben tot half 4 stores aan boord geladen, maar geen bunkerboot te bekennen. Toen hebben we met de machinisten besloten om toch maar te liggen omdat dit nog wel eens lang kon gaan duren. En nog geen uur later zijn we weer door te kapitein uit bed gebeld omdat de bunkerboot er nu toch echt lag. We zijn maar liefst tot 14:00 bezig geweest om alle brandstof aan boord te krijgen. Dit was wel iets anders dan ik mijn oudjaarsavond had voorgesteld. Maar een lekker begin om het nieuwe jaar in te gaan. Nog even een biertje op de brug om te proosten en daarna snel weer naar bed omdat we de volgende morgen om 06:00 uur dan toch koers en vaart gingen zetten richting Durban.

En daar zijn we dan, op de Indische Oceaan richting Zuid-Afrika. Hier zal ik van boord gaan om dan mijn reis verder te vervolgen naar huis. Maar dat moet nog even op zich wachten. Het kantoor heeft namelijk bedacht dat het wel een leuk idee zou zijn om een brandstof besparingstest te doen. We moeten dus met diversen dingen gaan experimenteren om dit mogelijk te maken. Maar hierdoor zullen we wel in snelheid afnemen en gaat de reis langer duren. Ik heb de kapitein laten weten dat het niet mogelijk is omdat mijn lieve vriendinnetje en familie op mij zit wachten. Maar opnieuw, unfortunately peanutbutter niks aan te doen. Maar het einde is wel in zicht gelukkig.

Dat geeft mij wel de kans om alvast voor de herkansingen te leren die ik heb als ik terug kom. Ook kan ik nu nog even rustig de puntjes op de i zetten voor mijn laatste verslag en al het papierwerk in orde maken wat school wilt ontvangen als ik terug ben. Ik heb al met de meester een gesprek gehad met over mijn periode aan boord en hierover een reflectierapport ontvangen. Het kwam er op neer dat ik goed me best doe en dat ik een van de weinige leerlingen was die zijn takenboek op orde had, toch een mooi compliment om het nieuwe jaar mee in te gaan.
Voor het nieuwe jaar hebben we vandaag ook nog maar even een bbq gehouden. De stores voor het Kerstdiner zijn namelijk in Singapore aan boord gekomen dus daar moesten dan ook maar goed van genieten. En tot mijn verbazing stond er naast ons plaatselijke zwembad op dek een grote bbq met een heuse big op het spit! Ahahaha, geweldig om te zien en de smaak was ook niet mis. Zo hebben we alle feestdagen later nog maar even ingehaald want dat vond de kapitein ook wel nodig. Samen met Tim en de tweede stuurman hebben we ook een nieuwjaarsduik genomen in ons eigen badje. Helaas was het zeewater 29 graden en was dit toch wel een beetje frisjes met het windje erbij. Maar bikkels als wij zijn hebben we ons niet laten kennen en zijn we er toch maar ingesprongen!

Nu kan het nieuwe jaar dan echt beginnen met hopelijk nog meer mooie, leuke en geweldige dingen dan afgelopen jaar!

Tot over ongeveer twee weekjes allemaal!

  • 06 Januari 2014 - 19:07

    Karin:

    Lieve Roy,

    Jemig wat vliegt de tijd man! Je komt al bijna weer thuis!
    Wat een ontzettend leuk verslag was het weer. Kenneth zat achter het stuur en ik ernaast terwijl ik het hele verslag hardop voorlas aan hem, heerlijk samen gelachen.
    weet je wat zo grappig is, toen Kenneth, tig jaar geleden, terug kwam van zijn stage verliep het precies hetzelfde als bij jou. Hij zou later thuiskomen, maar hij vond het niet zo erg omdat hij zijn verslag enz af kon maken. Ik baalde er vreselijk van natuurlijk en heb er een stokje voor gestoken. Als je terug komt vertellen we dat nog wel eens.
    Deze kerst en oud en nieuwe zal je niet snel vergeten denk ik, wat een belevenis zeg!
    Ik hoop dat de laatste weken, dagen voorbij vliegen en je je meissie weer snel in je armen kunt nemen. Dat is echt het super gaafste van alles.

    Dikke kus van ons en tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 30401

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: