Amazing China - Reisverslag uit Penglai, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu Amazing China - Reisverslag uit Penglai, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Amazing China

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

22 December 2013 | China, Penglai

We zijn weer twee weken verder maar eigenlijk niks opgeschoten. De afgelopen twee weken heeft er voor de bemanning van de Fairpartner toch anders uitgezien dan we gehoopt hadden. Wat op de planning stond om even snel te laden en daarna weer door te varen bleek toch niet zo gemakkelijk te gaan. De lading die voor ons schip bedoeld is was tijdens eens testhijs niet zo sterk als dat ze dachten en had dus een iets andere vorm aangenomen dan origineel de bedoeling was. De lading moest dus worden verstevigd voordat wij het aan boord konden nemen, wij gingen op naar de ankerplaats om daar een potje wortel te schieten totdat we groen ligt kregen. In de afgelopen twee weken hebben we twee keer groen ligt gekregen en zijn dus ook twee keer weer de haven aangelopen en aangelegd. Maar ook dit maal was de lading toch niet klaar en konden we weer terug naar de ankerplaats. Het hele schip begon er toch wel een beetje moe van te worden, de temperatuur in China is ook niet zodanig lekker dat we na werktijd nog even in het zwembad konden duiken. De sneeuw komt horizontaal voorbij zetten en de temperatuur in mijn hut wilde nog wel een zakken tot standje koelkast. Een groot deel van de bemanning waaronder ook ikzelf begon toch wel een beetje verkouden te worden en het kon ons niet snel genoeg gaan om weer vaart en koers naar de zon te zetten. Ver weg van amazing China, waar alles onverwacht kan gebeuren en niks met zekerheid te zeggen is.

Maar tijdens deze weken hebben we dus wel genoeg tijd gehad om onderhoud te plegen aan het schip en daar zijn we dan ook druk mee bezig geweest. Een van die dingen was het testen van het elektriciteitsnet aan boord. Toen ik bezig was in de machinekamer ging tot mijn verbazing ineens het licht uit, een black-out. De meester had geprobeerd om over te schakelen naar een andere voorziening toen er toch iets niet helemaal goed ging. Dit probleem was ook niet makkelijk op te lossen op dat moment dus het schip heeft een paar uur in het donker geleefd. Toch wel weer een keer leuk om mee te maken dacht ik zo. Toen we die avond in de bar zaten en de dag nog maar eens door te spreken waren met ze allen konden Tim en ik het ook niet laten om een afspeellijst te maken met nummer als; het licht gaat uit vannacht, mag het licht uit en als alle lichten zijn gedoofd. Erg toepasselijk natuurlijk.

Natuurlijk heb ik afgelopen twee weken wel weer enorm veel geleerd in de machinekamer, zo ook om te checken of alle afsluiters van bepaalde systemen wel echt dicht staan. Het is me namelijk al een keer of drie gebeurd dat het water tegen de plafondplaten zat. Dus ik ga door tot ik een kwartet heb en dan is het mooi geweest lijkt me. Verder hebben we wat onderhoudt gepleegd aan een van de hoofdmotoren, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat sleutelen. Super leerzaam en leuk om te doen weer.

Natuurlijk is het ook bijna Kerst hier aan boord, alleen zullen wij dat ietsje anders vieren. De lading staat gelukkig inmiddels na vandaag aan boord maar moet nog vast gezet worden. De planning is om op Kerst avond nog de laatste dingen vast te zetten en dan de zeilen te hijsen zodat we met Kerst op zee zitten. Alleen er is een probleem, de voedsel store is een beetje leeg geraakt. We hadden namelijk gepland met Kerst al bij Singapore te liggen en daar dus ook voedsel besteld, het Kerstdiner onder andere. Voor Kerst zullen we het dus moeten doen met tosti’s en aardbeiensap. Maar natuurlijk heeft de kapitein gezegd dat we in januari zeker het diner nog een keer over doen. Van al dat slechte nieuws in deze afgelopen weken waren een paar ander gasten en ik toch even toe aan een biertje aan de wal. Nu liggen we mooi voor de kant dus het kon weer. Chinezen zijn volgends mij toch wel heel gek op Europeanen, eenmaal in waren het net vliegen om ons heen. Op zich heel gezellig natuurlijk, zo hebben we uiteindelijk ook met de iedereen die mee de wal op was en alle Chinezen in de kroeg een soort Aziatische vogeltjesdans gedanst. Hahaha, hilarisch om te doen en iets wat je weer een mooi verhaal op leverde.

Maar aan al het leuks komt een einde natuurlijk en dus hadden we weer richting gezet richting het schip. Maar toen kwam een van de jongens op het geweldige idee om nog een nachtwinkeltje op te zoeken want hij had shampoo en sigaretten nodig. Normaal is dit ook aan boord te krijgen maar omdat we in territoriale wateren liggen mogen dingen als sigaretten en drank niet worden verkocht aan boord. Dus we hebben onze taxi weten uit te leggen met handen en voeten wat we bedoelde en die bracht ons naar de plaatselijke nachtelijke Appie Heijn. Een ontiegelijk klein winkeltje met allemaal zooi! De benodigdheden waren binnen en we konden dus weer terug naar het schip, dachten we. Omdat het de laatste avond was de aan wal gingen moest natuurlijk het plaatselijke valuta even opgemaakt worden. Dus toch maar terug dat winkeltje in, er moest meer gekocht worden. Omdat het hier allemaal iets goedkoper is dan we dachten hebben we uiteindelijk de hele kofferbak van de taxi vol weten te gooien met allemaal zooi. Snoep voor in de snoeppot, dozen bier want die magen ook niet vrij gegeven worden aan boord, lokale likeurtjes en veel andere snacks. Eenmaal terug aan boord moest natuurlijk de buit bekeken worden en de lokale likeurtjes op de proef stellen. Al met al was het een gezellig avondje.

Nog ongeveer drie weken nu voordat ik weer in het vliegtuig zit onderweg naar huis. En dat is maar goed ook want ik ben door al mijn sokken heen. Op een of andere manier heb ik al mijn sokken kapot getrokken of zitten ze vol met gaten. Gelukkig had mijn mede leerling een koffer vol reserve sokken die ik wel kan lenen. Mijn held op sokken om maar zo te zeggen. Maar een goede reden om naar huis te gaan leek me wel. Zoals het er nu nog naar uit zit zal dit gebeuren in Durban, Zuid-Afrika. Maar net als afgelopen twee weken zou dit natuurlijk weer helemaal in de soep kunnen lopen, afwachten is op het moment het enige wat ik kan doen. Eerst maar eens Kerst en Nieuwjaar vieren en dan zien we wel weer verder.

Ik wens iedereen heel fijne dagen, geniet ervan en tot heel snel!

Aju paraplu

  • 23 December 2013 - 13:03

    Linda (mam):

    He kanjer, nou nou wat een verhaal weer. Jij maakt meer mee op 1 avond dan ik in een maand :-) Balen dat het er zo koud is, maar wie weet voor jullie een witte kerst, hier is de temperatuur rond de 11 graden, we overwegen nog om te gaan BBQ-en 2e kerstdag! De temperatuur is bijna goed.
    Gelukkig dat Tim een sokken voorraad heeft , ik begrijp met die kou bij jullie dat de sokken dubbel hard gaan, 1 paar voor je voeten, 1 paar voor je handen!
    Hopen dat jullie idd kerstavond kunnen vertrekken, en ik verwacht dat de kapitein vast nog wel een paar extra crackertjes weet te scoren, zodat jullie kunnen kiezen tussen tosti en crackers. Niets mis met aardbeiensap, als je dit mixed met zo 'n lokaal likeurtje, voila de nieuwste Fairpartner X-mas cocktail is geboren. De tijd vliegt nu echt he, nog 3 weken en dan staan we je op te wachten op Schiphol, begin maar langzaam je koffer te voorschijn te halen. Als ik hoor wat je allemaal ingekocht hebt, ben ik bang dat je het niet met je huidige kofferset redt! Ik zou maar een XXL koffer scoren voordat je vertrekt.

    Nou lieverd, voor jullie allemaal aan boord gezellige kerstdagen, ondanks dat het kerstmenu wat eenvoudig zal zijn, zullen jullie vast een hoop lol hebben.

    Wij denken aan je en nemen een toast op ons kind/broer die aan de andere kant van de wereld zit.

    Liefs, mam

  • 24 December 2013 - 15:36

    Ronald En Paula Makkinje:

    Roy,

    Je maakt daar wel wat mee zeg. Ook de kerst en oud en nieuw zullen anders zijn dan anders. Het goede vooruitzicht is dat je over een paar weken weer richting Nederland gaat.
    Wij weten niet of onze kerstgroet nog op tijd is, maar is goedbedoeld,

    Wij wensen je prettige feestdagen en een gezond 2014!

    Ronald en Paula Makkinje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 30412

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: