Zon, zee en slaaptekort - Reisverslag uit Dampier, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu Zon, zee en slaaptekort - Reisverslag uit Dampier, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Zon, zee en slaaptekort

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

25 November 2013 | Australië, Dampier


Een heel goede nacht,

Tijd om maar weer eens even iets van me te laten horen natuurlijk in de donkere uurtjes van Koalabeerland. Eindelijk zijn we dan een paar dagen aangekomen in Dampier, Australie. Na nog een dag of twee extra gewacht te hebben in Singapore gaat het wachten hier weer door. Na een mooi reisje waar ik zo wat meer over zal brabbelen liggen we ten anker in het Malus Channel. Ditmaal naast een ander schip uit de floot die op een steenworp afstand ligt. Helaas is het niet mogelijk om te buurten omdat we niet met de lifeboats ten water mogen op het moment. Prachtig blauw zeetje, heerlijk zonnetje en het uitzicht is ook niet onaardig. Ook helaas mogen we geen duik nemen door de sterke stroming en de eventuele enge beesten in het water. Helaas, helaas, dan maar weer wachten tot we zwembad opbouwen.

Maar na vertrek uit Singapore was mijn reis dan toch echt begonnen. Zoals ik volgens mij al had gezegd heb ik de reis naar Dampier voorbereidt en zal ik zoveel mogelijk op de brug staan om dit ook daadwerkelijk te varen. En me goede voornemens konden meteen beginnen op zondagmorgen, 04;00 uur boordtijd moest ik present staan op de brug. En ziet vanaf dat moment elke morgen eruit, het slaaptekort moet ik dus ergens in zien te halen. Dus net als de meeste officieren die wacht lopen doe ik smiddags nog even een uurtje horizontaal administreren, niks mis mee lijkt me. Houdt de geest jong en het lichaam soepel! Maar hierdoor ben ik door de jongens uitgeroepen als winnaar van de Gouden pyjama. Het hing er nog even om of ik me plek af moest staan aan de vorige stuurman maar die is er in Singapore af gegaan dus ik heb de strijdt met vlag en wimpel gewonnen.

De nieuwe eerste stuurman die ook mijn nieuwe mentor is begon maar meteen in het wilde weg te vragen. Heerlijk als je net wakker bent, meteen in de boeken want er zaten worden tussen die ik niet eens begreep zelf toen hij ze spelde. Maar door het vele uitzoeken deze weken schiet mijn verslag ook al weer aardig op. Twee verslagen al goedgekeurd dus nog eentje te gaan.

Maar tijdens de reis heb ik ook weer van alles meegemaakt. Ik had de reis tot in de puntjes voorbereid, welke stroom en wind we waar konden verwachten, welke kanalen van de VHF we moesten luisteren, andere communicatie, eventuele gevaren en hulpmiddelen bij het navigeren. Het hoogtepuntje van de reis was de doorsteek tussen Bali en Lombok, Selat Lombok. Bij de aanloop van deze vaarweg hadden we een glad zeetje die vol zat met bamboe-rieten fuiken van visser die we zo goed mogelijk probeerde te ontwijken. En maar goed ook want zo af en toe ligt er een paar mijl uit de kust gewoon een visser op de fuiken de binnenkant van ze ogen te bekijken. Geweldig gezicht om dat allemaal te zien, maar het wordt nog beter. Dolfijnen alweer, maar nu een veel grotere school die goed te zien was door het vlakke zeetje. En ze kwamen recht op ons schip af, dus ik op de brugvleugel maar eens gaan spotten. Onder het schip door, meezwemmen het schip en springen op nog geen 10 meter afstand. Helaas geen foto’s kunnen maken maar er is nog een terugweg dus wie weet. Maar ik moest natuurlijk snel weer terug naar de brug want er moest genavigeerd worden. Van de stuurman mocht ik alles beslissen en doen als ik maar wel even vertelde wat ik wilde gaan doen. Zo ben ik dus helemaal op eigen houtje Straat Lombok doorgevaren en zelfs nog veilig in Dampier aangekomen. Hier aangekomen zijn we ten anker gegaan om de lading te lossen, maar ook dat lossen laat nog even op zich wachten door de harde wind die er staat. Maar ten anker betekend dus dat er ankerwacht gelopen moeten worden. Eigenlijk niks meer dan aanwezig zijn op de brug en in de gaten houden of we nog wel op onze positie blijven liggen. De stuurman vond dat wel een mooi klusje voor zijn nieuwe leerling dus ik loop nu alleen de wacht van 04:00 – 08:00. Geweldig veel uurtjes om aan je takenboek te werken en natuurlijk om ook even een blogje te pennen. Bakkie koffie, John Mayer uit de speakers en een zonsopkomst. Zijn slechtere plekken om aan school te werken lijkt me.
Maar ondanks dat we moeten wachten vermaken we ons prima aan boord. De tafeltennis tafel is weer in elkaar gezet en in de boulevard gezet. De boulevard is de gang die van het voorschip naar het achterschip loopt. Af en toe een balletje meppen wordt afgewisseld met het uitgooien van een hengel. We proberen namelijk af en toen nog eens een haai of een walvis aan de haak te slaan. De meester en ik hebben dus natuurlijk niks gevangen terwijl de Filipijnen een paar meter verderop een emmer vol biodiversiteit hadden staan. Dus we hebben de hoop maar opgegeven en zijn maar in de bar gaan zitten.

Gisteren kwam de kapitein met het geweldige idee om surprises te gaan maken voor Sinterklaas, want ook hier zijn we flink op de hoogte van meneer zwarte Pietenman en zijn blanke Slavendrijver. Het staat zelfs in de Australische kranten. Dus wij lootjes trekken en ik had al meteen een geweldig idee, vond ik zelf. Meteen de werkplaats in en tegen een blok hout duwen. Na vijf uur lag er naast onwijs veel troep op de grond een werkstuk voor me waar ik helemaal niks mee kon. In me hoofd zag het er allemaal een stuk beter uit. Heb er vannacht dus nog lang over nagedacht en ben toch maar tot de conclusie gekomen dat ik het anders moet gaan doen. Verder hebben Tim en ik de opdracht gekregen om speculaas te bakken voor 5 december. Of het ook daadwerkelijk gaat lukken of we de mannen toch maar een bakkie yoghurt geven met vruchtjes dat moet nog blijken.

Het is hier inmiddels 05:05 boordtijd en ik ga maar eens weer wat nuttigs doen. Nog even aan me takenboek knutselen en dan hoop ik dat we na het ontbijt toch echt gaan lossen en koers gaan zetten naar Penglai, China. Hier hopen we alles mee zit net na Pakjesavond aan te komen, het kan mij niet snel genoeg December zijn. Een paar van de bemanningsleden doen ook mee aan Movember, inmiddels heb meer haar op me gezicht dan op me hoofd.

Niet te veel pepernoten eten allemaal, zet je schoen want dat dat gaan wij ook allemaal doen en natuurlijk zoet zijn. Anders moet je met de Goedheilig man mee op de Pakjesboot!

Dikke doei en tot snel!

  • 25 November 2013 - 13:24

    Rick:

    Hee broertje! Wat ben je goed bezig zeg, zelf dat schuitje van jullie drijvende gehouden, toe maar! Schiet ook al goed op met al je schoolwerk zo te horen, ben trots op je maatje!! Succes en tot snel!

    Dikke kus,
    Broer

  • 25 November 2013 - 14:02

    Paatje:

    Hey kanjer,
    Voor wat betreft die surprise, ik heb nog een "CD-boot" in de schuur liggen van je artistieke broer. Is dat wat.
    Ik heb echt met je te doen, zwaar leven daar aan boord !!!
    Ik zal je moeder vragen het recept even door te APPen van speculaas, je kunt het niet maken om die mannen weer yoghurt met vruchtjes voor te schotelen. Pas maar op dat ze geen scheurbuik krijgen.
    Als die speculaas lukt scoor je punten.

    Succes XXX

    Paatje

  • 25 November 2013 - 14:12

    Linda (mam):

    He een mailtje van zoonlief er is weer een blog gefabriceerd, dus direct hopsa naar internet om.....ships de (zakelijke) telefoon gaat, tja die krijgt even voorrang. Okay daar zijn we weer.....met een boterham in de hand eerst de avonturen van kapitein Roy lezen. Zoals altijd is het weer genieten en lachen en weer een oorkonde erbij, de gouden pyama, wie wil die niet staat vooral goed op je cv ha,ha.
    Ik voel een trots gevoel opkomen als ik lees dat mijn kindje "de boutenbak" veilig naar plaats van bestemming heeft weten te navigeren. Best handig als je dan je rijbewijs hebt, weet je in ieder geval hoe het met de voor-, achteruitkijkspiegels en de dode hoek werkt :-) Ik realiseer me ook dat ik nu nooooooit meer een excuus zal hebben om de auto niet mee te geven, "als ik de fairpartner veilig kan besturen, kan ik de auto met mijn ogen dicht op plaats van bestemming krijgen", tja , zucht, ga daar maar tegen in, niet dus! Nou volgende uitdaging zit er dus ook aan te komen, speculaas bakken, tja dat is even wat anders dan bootje varen, maar vraag me inmiddels af wat je makkelijker afgaat, ha,ha. Hoe zit het trouwens met die deur, waar je dagen- weken lang mee bezig bent geweest, waar we alle ins en outs over te horen hebben gekregen, dit moet inmiddels toch wel een plaatje geworden zijn, stel je hem nog eens aan ons voor?
    Wat hebben die Filipijnen met de emmer maritieme bio diversiteiten gedaan ;-) hebben jullie een heerlijke vissoepje gehad die avond? Het klinkt allemaal wel heel bijzonder hoor, weer een school dolfijnen, dit blijft iets bijzonders!
    Fijn te horen dat de kapitein in is voor een gezellig Sinterklaas avondje, leuk idee en houdt de mannen weer bezig, zal wel een gezellige boel worden. We gaan het vast wel weer horen. Voor nu geniet er van, nog even doorbijten en verslag 3 is ook klaar, YES wat moet dat een lekker gevoel geven. Het wordt nu aftellen kerel, er komen nog een paar gezellige evenementen aan, en als het vuurwerk is afgeschoten (zullen jullie vast aan mee doen, even inslaan in China ;-) dan zit het er alweer zowat op.
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag. Voor nu los en vaar voorzichtig, en geniet van alles wat op je pad komt! Behouden vaart! Liefs je mam

  • 25 November 2013 - 14:15

    Linda (mam):

    Schiet me nog wat te binnen, je weet dat je broer een zwak heeft voor Koalaberen, nu je toch in de buurt bent en een plekje over hebt in je handbagage? Zeker weten dat je scoort als je met zo'n cadeautje thuis gaat komen:-)

  • 26 November 2013 - 22:44

    Catharinus :

    He Stuur, Kapitein hier......,

    Wat weer een leuk verhaal om te lezen. Ik heb al gebeld met Linda ( nee, niet je moeder, maar die van de Mol ) om je schrijverscapaciteiten onder de aandacht te brengen. Waarom de Linda? Een ruige, stoere zeeman met movemberbeharing en echte stuurmanskunsten! Top dat je de Fairpartner zelf hebt kunnen manouvreren langs vissersnetjes en straten! Straten? Jij bent de eerste stuur die ik ken die met een boot een straat kan bevaren, knap hoor.... Je bent niet alleen genomineerd voor de 'Gouden Pyjama' maar ook nog glansrijk gewonnen. Komt goed uit, je / jullie slaapkamer in Roden is eindelijk klaar! Alleen de lengte van de gordijnen lopen wat uiteen maar het hangt! Verder alles OK hier; Lieke mag 17 december afstuderen en Maayke is druk bezig met haar Logopediestage bij het MCL / ziekenhuis in Leeuwarden. Berber die.... dat weet je natuurlijk allemaal wel. Ik ben blij met haar goede tentamenronde en dat ze prima reageert op het weghalen van haar keelamandeltjes. Ze doet het goed daar op Walcheren.
    Kerel, nog een paar weken en dan........ Zet 'm op daar, een goede vervolgreis en tot horens of appens!
    Hoihoi C ( voorheen Sinterklaas )

  • 30 November 2013 - 10:14

    Jac Ypey :

    Hallo lieverd .
    Wat een heerlijk verhaal weer kan zo in de margriet onder de naam De reis van de gouden pyama
    Fijn dat de tijd vliegt he hier gaat het zo snel ga zo mijn hobby even uit voeren STRIJKEN .
    Daarna even opruimen dan zal Siem wel even komen koffie drinken , en dan nog even een kado kopen voor Timon (was in juni jarig maar viert het morgen samen met Annemiek .
    Daar gaan we morgen even heen . en dan is het week end al weer voor bij
    verder geen spannende dingen Maar je weet maar nooit wat je 5 dec te wachten staat he volgens mij ben ik wel zoet geweest maar of sint daar net zo over denkt ??? .
    Misschien krijg ik ook wel pepernoten of een letter Hou je op de hoogte
    Jij succes met het bakken en een hele gezellige pakjes avond wij gaan gourmetten en de pakjes doen we 26 dec onder de boom .Ja je weet het he kan niet wachten om die boom neer te zetten gelukkig valt deze niet uit dus 6 dec kan yd hem uit de opslag halen en mag i k me weer heerlijk uit leven . de maand is voor bij voor dat je het weet dus moet ik er even van genieten toch?
    Nou Mop we horen vast wel of de pepernoten zijn gelukt en wat jou kadootje was
    Lieve dikke knuffels van ons allemaal en goede vaart xxx jac

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 30421

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: