Geduld wordt beloond! - Reisverslag uit Tuas, Singapore van Roy Willard - WaarBenJij.nu Geduld wordt beloond! - Reisverslag uit Tuas, Singapore van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Geduld wordt beloond!

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

13 November 2013 | Singapore, Tuas

Aangekomen in het land van de leeuw heb ik weer eens veel meegemaakt natuurlijk. Na een overtocht van Down Under naar Singapore die zo rustig was dat ons aquarium aan boord nog met net zoveel water aangekomen is dan dat we zijn vertrokken lig ik dan al een week in de haven van Singapore. Om precies te zijn Tuas. Na een dag ten anker te hebben gelegen samen met het zusterschip waarmee we samen vanuit Gladstone deze kant zijn opgestormd begon het avontuur. We gingen namelijk het dok in, maar natuurlijk omdat een ander schip van de floot Jumbo op ons plekje lag moesten we wachten. Een ding kan ik je vertellen, het dok in mogen is heeeeeeel veel wachten. Maar na een groot deel van onze floot voorbij gekomen te zien hebben werd er eindelijk aanstalten gemaakt tot dokken. Met sleepbootjes die nog meer kleuren hadden dan de regenboog en minder vermogen dan de snorfiets van de buurvrouw is het dan toch gelukt. We lagen op de blokken in het begin van de middag en de dokking kon beginnen. De klant verplicht ons namelijk een schoon onderwaterschip te hebben voordat we aan het volgende project mogen beginnen. We laden namelijk een 1200 ton zware soort boei die bedoeld is voor het transporteren van olie naar een drijvend opslag schip. Dat schip is hier ook nog verder in aanbouw en ligt naast ons. Een giga tanker van ruim 250 meter lang waar dag en nacht aan geknutseld wordt op de werf. Mooie foto’s komen dus mee naar huis, ook van het schip dat op de blokken ligt natuurlijk. Super gaaf om het schip op het droge te zien.

Tijdens het dokken en laden bevind ik mij nog in de machinekamer, daar moest natuurlijk nog het een ander voorbereid worden voor de dokking. We moesten namelijk een paar slangen aansluiten op de brandblusleiding voor koelwater toen een van de pijpen verstopt zat. Slang eraf en natuurlijk met grof geweld tegen die pijp aan duwen. Het motto: een groot probleem is een grote hamer, ging hier goed op en na de enige inspanning was de verstoppen eruit. Maar dat lag op dat moment samen met een paar liter zeewater in de machinekamer. De afsluiter stond namelijk nog open, niet zo slim. En dit keer was het niet eens mijn fout!

Maar eenmaal weer in de haven betekend het ook dat we weer van crew gaan wisselen. En zo hebben we bijna een volledige nieuwe crew aan boord en kan het kennismaken weer gaan beginnen. Een nieuwe Belgische machinst, dus ik kan ook me Vlaams nog even onder handen nemen. Amai, zo hebben we ook een nieuwe chef, kan ontzettend lekker koken en dat komt dus niet ten goede van de taille. Had de vorige chef nog het motto: een dag geen kip is een dag niet geleefd, heeft deze: des de meer pannen op tafel is beter, volgens mij. Overal pannetjes en dingetjes, hij maakt er een echt feestje van. Zelf hebben we er ook een beetje een feestje van gemaakt. Mijn lieve moedertje had ons namelijk pepernoten, hagelslag en nog veel meer lekkere dingetjes opgestuurd. Dan worden de grote mannen weer kinderen en zitten ze allemaal met een handje pepernoten aan de bar.

Natuurlijk hebben we ook nog even de stad van dichtbij bekeken. Wat een geweldige stad, groen, schoon en groot! Maar ook voor een biertje zit je hier goed, Clarke. Een buurt van Singapore waar de terassjes aan het water liggen en in elke kroegje live muziek staat! En natuurlijk konden de wereld beroemde Orched Towers niet uitblijven voor een bezoekje. Maar Tim en ik wilde de stad ook nog eens bij daglicht bekijken dus zijn we op onze vrij zondag maar cultuur gaan snuiven. En er moesten weer wat inkopen voor het schip gedaan worden en dat was de bemanning wel bevallen de vorige keer wat we hadden meegenomen dus dit keer moesten we ook maar gaan. In een wolkenkrabber vol met alleen maar telefoons, computers, stereo, camera’s en alles wat duur is hebben we ons mooi uit kunnen leven. Ook kon een kort bezoekje aan China Town niet uitblijven, alle troep die je niet wilt maar toch koopt is hier natuurlijk te vinden. Geweldige ervaring om gezien te hebben en zeker waard om ooit nog een keer terug te komen. Er is nog veel meer te zien dan dat je in 1 dag doet.

Inmiddels zit ik ook al weer op 3 maanden van huis en nu begint de heimwee toch wel een beetje toe te slaan. Merk ook wel dat e batterij een beetje leeg begint raken. Kom moeilijker me bed uit en kan af en toe in de middag een extra dutje wel gebruiken. Nog even doorbijten dus, op naar de volgende havens en dan door naar huis. De volgende haven wordt Dampier, Australie en ik zal bij vertrek uit Singapore weer op de brug aan de slag gaan. Ik heb namelijk de reis naar Dampier voorbereid en zo als het er nu naar uit zit gaan we hem ook nog voor het grootste deel op mijn gegevens varen. Maar eerst zullen we nog zeker een paar dagen aan de kade liggen in Tuas, de lading is nog niet klaar en we lopen dus al wat vertraging op. Maar geduld moeten we hebben natuurlijk. Maar goed, aan al het leuks komt een eind en zo dus ook aan deze blog. Hopelijk hebben jullie er weer van genoten wat ik allemaal te vertellen had. Ik houd jullie namelijk graag op de hoogte! Het is trouwens moeilijker om hier foto’s te uploaden dus dat zal ik via Facebook doen.

Groetjes vanuit een lekker warm maar vochtig Singapore en succes met de regenlaarzen en paraplu’s in jullie koude landje.

Roy

  • 13 November 2013 - 10:58

    Lieke:

    Schoonbroertje! Wat weer een super leuk verhaal :D Erg leuk om te lezen! Gaaf, dat het schip op de kant heeft gelegen, dat jullie Singapore in zijn geweest en dat je bij vertrek weer op de brug aan de slag gaat. Héél veel succes met de laatste loodjes en voor je het weet zet je weer voet op Nederlandse bodem! Liefs Lieke

  • 13 November 2013 - 19:18

    Linda (mama Pepernoot):

    Ha lieve schat, vanmorgen vluchtig je blog gelezen want de plicht riep ( schreeuwde!) nu vanavond op mijn gemak je verhaal nog eens lezen, en genieten! Wat een geweldige verhalen, het is net zo'n Japanse tour, do europe in one week. Volgens mij ben je van de ene kant naar de andere kant en van onder naar boven Singapore door gesjeesd. Maar goed dan heb je wel wat. Een beetje lichaamsbeweging is goed voor je want ik heb begrepen dat de voorraad pepernoten op 0 staat. Voor de lezers van dit blog, er is een aardige doos naar toegegaan :-) het had even wat voeten in aarde, het mocht namelijk een pakketje zijn zo groot als een schoenendoos, maar ja kan ik er wat aan doen dat mijn zoon maat 46 heeft!
    Met dank aan je bemanningslid die de moeite heeft genomen de doos die eigenlijk bedoeld was voor schoenen maat 58 mee te slepen. Blij te horen dat jullie er van genoten hebben, en met z'n allen hebben zitten knabbelen. Ik ken mijn kind een beetje en wist dat voorraad 5 dec niet zou halen, dus een recept voor pepernoten is meegestuurd :-)
    Heimwee ja ik kan me er iets bij voorstellen, je bent al even onderweg, maar met weer een paar leuke aanleghavens in het vooruitzicht, zullen die laatste weekjes voorbij vliegen, varen.
    Nog meer indrukken opdoen, en ja de foto's op Facebook (voor suus, dus niet feestboek!) geven de thuisblijvers een mooi kijkje in jouw huidige leventje. iedereen hoor ik zeggen wat geweldig allemaal watvRoy mee maakt, maar ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment gewoon een avond op de bank wil hangen en met familie the voice wil kijken lekker met een zak chips ernaast. Nog even kerel, je moet nog even oefenen met de boutenbak:-) wij kijken uit naar je volgende avontuur, de details van de Orched Tower krijgen we vast no wel te horen, want dat moet al een avontuur op zich zijn, ha,ha. We horen graag weer van je, alle hens aan dek en behouden vaart. Xx liefs je mam

  • 13 November 2013 - 20:57

    John Majoor:

    Hey die zeebonk,
    weer een leuk en interessant verhaal van je gelezen, zie dat het nu toch wel een beetje zwaar begint te worden. Maar zoals je moeder schrijft er komen nog wel wat leuke vooruitzichten op je af. Wat betreft de pepernoten heb jij er al meer op als ik ( heb nog geen noot op laat staan een schoenendoos maat 62 VOL).
    Je mammie zorgt maar weer goed voor je, en dat recept om die pepernoten te bereiden geef je maar aan die Belgische koekenbakker aan boord dan komt dat ook wel goed. Nou Roy zet hem op kerel voor je het weet ben je weer thuis. Gr van John.

  • 14 November 2013 - 10:53

    Berber:

    Ben trots op je schat! Ik lig weer helemaal dubbel , je schrijft zo leuk! Love u!

  • 14 November 2013 - 11:30

    Doesjka:

    Lieve Roy,

    Ook ik heb je mailtje vlug even gelezen want daarna moest ik ook hard aan het werk; registraties van mijn kleutertjes moesten af. Had dus een mooie stok achter de deur en een vrolijke beloning voor geploeter op je vrije dag. Prachtig verslag weer. Afgelopen zondag zagen we ook een Berbertje stralen die eerst dacht "ik neem de telefoon niet op want het is anoniem", maar daarna opeens in een stralende zon veranderde toen ze jouw stem hoorde.
    "T nieuwe , spannende en enerverende is er nu idd een beetje af en de gedachte aan thuis komt vaker om de hoek kijken. Heel begrijpelijk, maar laiverd kijk eens hoever je al bent gekomen..................ruim over de helft met nog een afzienbaar aantal weken te gaan. "T zijn al geen maanden meer. Nog effe doorbijten, lekker genieten straks met de Kerst van al het lekkers van de nieuwe kok en je dasn langzaam aan gaan verheugen op de terugreis en het weerzien.
    Zet hem op en ehhhhh volgende keer bellen we weer wat langer hè, 8 sec met moepsie was wel wat kort hahaha.

  • 24 November 2013 - 20:27

    Jacie:

    hallo schat wat een leuk verhaal weer om te lezen .
    hier mis je niets hoor kou en regen soms al vorst geniet nog maar even lekker van die heerlijke temperatuur daar . heb niet zo veel nieuwtjes
    kim heeft haar enkel banden gescheurt en zit nu bijna 6 weken in het gips maandag hoort ze of het er af mag en krijgt ze ws tape . auto rijden kan ze nu niet dus ze was 4 ween thuis maar zit nu weer 1 week op de opvang hoop dat ze dat zonder gips ook redt
    Met lins en koe gb hij heeft in New York de marathon gelopen heeft hier heel erg van genoten en vondt het een hele ervaring zijn tijd was 2uur en 59 min hij heeft rustig aan gedaan en de moon walke en zo voor het publiek gedaan hij heeft genoten
    voor jou gaat het ook op schieten he scheet de tijd vliegt voor bij als je moeilijke momentjes hebt denk je maar aan de dingen die je hier helemaal niet leuk vond .
    En het s ook een hele ervaring om kerst daar te vieren en oud en nieuw wil er alles zo over horen . nou mop nog even door kachelen daar voor je het weet is je stage voor bij dus geniet nog even daar
    dikke kus van ons allemaal je tantetje xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 30411

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: