Ni hao, doei Changxingdao! - Reisverslag uit Dalian, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu Ni hao, doei Changxingdao! - Reisverslag uit Dalian, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Ni hao, doei Changxingdao!

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

06 Oktober 2013 | China, Dalian

Ni hao,

Als echte zeeman moet je natuurlijk wel je talen beheersen, hier dus mijn eerste woordje Chinees. Na een lange week laden in Changxingdao waar werken zich alleen afwisselde met eten en slapen zijn we weer onderweg naar Gladstone. Na aankomst in China zijn we meteen begonnen met het voorbereiden van het schip voor de lading. Alle luiken en tussendekken werden in het water gegooid en daar bleven ze dobberen tot dat ze weer aan boord konden komen. De hele week heb ik samen met de eerste stuurman, de kapitein en de lading inspecteur alle lading naar binnen geloodst. Aanwijzingen geven aan de Chinezen stuwadoors door middel van handen en voeten en zorgen dat alles op tijd op zijn plek kwam te staan. Ik krijg stukje bij beetje meer te doen en dus ook een klein beetje meer verantwoordelijkheid. Zo wordt het werk een stuk leuker en spannender. Het hoogtepunt van de lading was een brug van bijna 150 meter lang aan boord krijgen. Met wat pas en meetwerk staat hij dan in positie en is die ook mee naar Australië.

Toen ik een van de jongens deze week met de kraan bezig zag het een en ander oppakken en verplaatsen dacht ik bij mezelf, dat is vast niet zo moeilijk als het lijkt. Dus ik met me grote mond naar de eerste stuurman om te vragen of ik ook niet een keer met de kraan mocht spelen. Na het laden van die dag mocht ik dan het besturingskastje omarmen. Geweldig leuk om te doen, het gaat me zelfs nog best goed af ook. Dus de eerste stuurman zei dat we in de Gladstone wat meer gaan oefenen en wie weet dat ik zelfs een keer wat mag gaan hijsen.

Zoals ik net al zei werd het werken alleen afgewisseld met eten en slapen. En zelfs voor het eten was niet altijd tijd. Vandaar dat we een dag tegen de chef hadden gezegd dat we gingen picknicken op het dek. Dus de hamburgers stonden al klaar op de McFairpartner samen met de rest van de lunch. Snel aan dek je hamburger naar binnen schuiven en weer door, net een schoolreisje als je het mij vraagt.

Na dat alle lading aan boord stond moesten we het schip klaar maken voor vertrek, alles moest vastgezet worden en natuurlijk ook opgeruimd. Aan mij de eer samen met een matroos om de kranen vast te zetten. Dus hop hop, naar het topje toe. Geweldig mooi uitzicht van daarboven, voor zover Changxingdao een mooi uitzicht had. Het is namelijk een haven die door bergen is ingesloten en de stad is 1,5 uur rijden. Alles maar dan ook alles daar stinkt naar vis en hondenbrokken, heerlijk als je daar van houdt maar ik pas er voor. Verder lagen er op de kade enorme hopen met kool klaar voor transport. Maar als de wind even aantrekt, en dat gebeurt nog al is in deze haven, dan zie je geen hand meer voor ogen. En dat was ook dan ook het geval deze week. Tijdens het laden kwamen we midden in een steenkoolsstorm. Niks meer te zien en het hele schip vol met die troep.
Maar we hebben het allemaal weer overleefd en zijn dus onderweg naar het zuiden. Het is vandaag zondag en had gehoopt eindelijk uit te kunnen slapen maar de eerste stuurman wilde me weer op klokslag 6 uur op de brug hebben staan. Zo heb ik dus genoeg tijd over vandaag om andere dingen te doen. Het goede idee schoot me te binnen om me hut maar eens te fatsoeneren. Daar is al een paar weken niks aan gedaan en dat is dan ook goed te zien. Maar omdat ik zo goed ben in uitstellen moest ik natuurlijk eerst een blogje schrijven. Alles gaat voor opruimen natuurlijk.
Verder mag ik op zee gaan oefenen met het roer geven het schip en dan is het de bedoeling dat ik tijdens de aanloop van de haven van Gladstone aan het roer sta. Spannend dus, twee handen aan het stuur en goed in je spiegels kijken. Helemaal nu we weer tussen twee tyfoons door varen. Het is namelijk tyfoon seizoen en ze komen met bosjes onze kant op. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaan we er precies tussendoor, is te hopen dan.

Maar ik moet nu echt de troep hier op gaan ruimen want ik struikel over van alles. Maar dat zal ik wel weer een uurtje uitstellen want ik ook nog even sporten staat op de planning van vandaag.

Groetjes aan iedereen en een behouden vaart!

  • 06 Oktober 2013 - 10:00

    Lieke:

    Dag lief schoonbroertje! Super leuk om weer een verhaal te lezen! Wat goed dat je de lading naar binnen hebt geloodst, dat je de kraan hebt bediend en dat je op zee gaat oefenen met aan het roer staan, wauw. Ik zie je al helemaal staan ;) En ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen, als je in de aanloop naar de haven van Gladstone de boot 'bestuurt'!! Hoe lang blijven jullie in Australie? En waar gaan jullie daarna naartoe? Heel veel plezier nog in ieder geval & succes met je kamer poetsen! (en met de tyfoons, brrrrr)! Liefs Lieke

  • 06 Oktober 2013 - 12:02

    Linda (mam):

    Ha lieve zoon van me!
    Hier een trots moeder na het lezen van, weer een zeer enthousiast en boeiend, reisverslag.
    Dit gaat met sprongen wat ik zo lees, je takenpakket bridt zich behoorlijk uit, en daarmee ook je verantwoordelijkeheid en je enthousiasme! Hier wordt een modr blij van :-). Kerel wat fantastisch om allemaal te lezen, in zwil nu heel hard gaan zingen "love boat", maar gezien de drukte in de lounge van het hotel, laat ik dit maar achtrwege, en geniet terwijl ik zit te lezen.
    Wat een heerlijk verhaal, wat pak je het goed op, hij wel hoor even met de kraan oefenen. Mijn hemel als ik dan die foto er bij zie, denk ik oeps, neit laten valln, want dan is het plons, schip onder water.
    Goede vaart, ik hoop met een goede nachtrust, stuur, en hijs voorzichtig.

    Liefs je blije mams

  • 06 Oktober 2013 - 12:07

    Roy Willard:

    Ola ola,

    De planning is nu over ongeveer 2 weken in Australie aan te komen en daar iets meer dan een week te lossen. Als het goed is ligt er ook een zusterschip dus misschien een biertje doen dan maar. Daarna is de planning naar Singapore om daar een paar dagen het droogdok in te gaan. De onderkant van het schip moet schoongemaakt worden. Daarna weer door naar Dampier, Australie. Vervolgens naar Penlai, volgens mij schrijf je het zo, in China en dan daarna naar Brazilie met een tussenstop in Durban, Zuid-Afrika. Maar dit is allemaal de planning, maar het is een mooi reisje als het door gaat natuurlijk!

    Ahoi

  • 06 Oktober 2013 - 12:08

    Roy Willard:

    Ohja, op die foto zit ik trouwens rechts onderin op me krent!

  • 06 Oktober 2013 - 19:50

    Doesjka:

    Catharinus kwam vanochtend mijn studeerhok binnen en vroeg waarom ik met zo'n smile op mijn gezicht achter de computer zat.
    Drie keer raden van wie ik een up date aan het lezen was.Jeetje wat ben je goed bezig man! Meer te doen, meer verantwoordelijkheid en hartstikke veel initiatief...............dat klinkt echt goed en ondertussen weet je de minder leuke dingen prima te relativeren. Je hebt al een trotse moeder, een trotse schoon moeps kan er dan ook nog wel even bij.Ga gauw foto's kijken! groetjes vanuit een zonnig Roden.

  • 07 Oktober 2013 - 16:07

    John Majoor:

    Hey die Roy,
    wij zijn net terug van vakantie en heb nu pas je laatste verslagen kunnen lezen vanwege internetproblemen.
    was weer leuk om te lezen en te zien dat je het naar je zin hebt zo ver van huis.Neptunus laat ook lang op zich wachten!!!!! zal straks nog wel aan je denken als ik NR; 53 ga bestellen bij de plaatselijke chinees.
    Hou je haaks en de g,r van John.

  • 26 Oktober 2013 - 10:15

    Jacypey :

    Hoi roy ,
    heb ook nu ook van ydo alles door gestuurd gekregen zodat ik ook kan terug mailen ben nu een maal geen computer licht he maar leuk hoor om al je verhalen te lezen ben hartstike trots op je maar wel je hut op ruimen he heb ook gereageerd op je vorige bloks xx jacy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 30414

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: