Back in China again - Reisverslag uit Huangdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu Back in China again - Reisverslag uit Huangdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Back in China again

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

29 September 2013 | China, Huangdao

Ola ola,

We zijn weer een week verder en een week wijzer. Het slechte weer heeft gelukkig ze koffers gepakt waardoor ik toch nog een schoonheidsslaapje kon houden. Maar dat was niet elke nacht zo, dat vonden ook een paar andere crew members zo. Ik heb namelijk een nacht me matras uit me bed gehaald en overdwars in me hut gelegd, in de hoop dat het minder zou slingeren en stampen .Dat dachten een paar andere jongens ook en die hebben heerlijk geslapen. Ik heb alleen een hut van 1,5 meter breed, dus lekker slapen is anders. Voor die avond er op had ik een mooi plan bedacht, ik zoek een andere slaapplek. Hoorde namelijk dat een matroos die avond op de bank in de messroom had liggen pitten dus der ging een lichtje bij mij branden. Ik had allerlei verschillende plekken bekeken waar ik me dekentje uit kon werpen maar nee hoor. Overal waar ik wilde slapen zat een alarm van de machinekamer. En aangezien we een separator hebben die vooral ’s nacht nogal kuren heeft was dit ook niet bevorderlijk voor mijn nachtrust. Het werd dus gewoon weer me claustrofobische hutje. Nu een paar dagen verder heb ik alle verloren slaap weer ingehaald en ben weer vol met energie. En dat het ik ook zeker nodig want vanaf maandag ben ik weer aan het dek te vinden. Mijn eerste maanden in de herrie zit erop en ik vond het geweldig. Echt wel mijn ding denk ik!

Afgelopen week is er natuurlijk nog veel meer gebeurd op de dobberende schuit van Jumbo. Zo was een van de dagen de derde machinist jarig en dat moest natuurlijk gevierd worden. De chief en twee machinist hebben ’s morgens de controle kamer versierd met zelfgemaakte slingers en een boel condooms, je moet wat! Allemaal een feesthoedje op en aan de champagne, ik weet ergere dingen te bedenken om 8 uur. ’s Avonds in de bar een lekker biertje en een babbeltje doen natuurlijk, onwijs gezellig.
Tijdens mijn wekelijkse veiligheidsrondje op vrijdag wilde ik net beginnen met het testen van de lifeboat’s toen de andere leerling ze hoofd even om de hoek stak. Hij was zich aan het vervelen dus hij kwam mij wel even helpen. Dus wij die boot in en alle handelingen uitvoeren die moesten gebeuren, maar ondertussen had hij het raampje opengezet om het even wat door te laten tochten. Maar natuurlijk na dat we klaar waren is dit raampje niet meer dicht gedaan. Dit was een dag voordat het zo hard begon te regenen en stormen. De lifeboat had dus een beetje water gevangen om het maar niet te overdrijven. Dit heeft ons allebei een doos bier gekost in de bar.

Gisteren waren we dan weer in het altijd gezellige China natuurlijk. Maar we lagen ten anker en wil in Huangdoa. We moesten hier namelijk wat hijsgerei overladen naar een bootje die het vervolgens weer naar het zusterschip zou brengen in de haven iets verderop. Ik heb de dekkranen van het schip gespot maar een bezoekje kon er helaas niet vanaf. Er moest weer hard gewerkt worden, we moesten namelijk ook nog bunkeren. Om precies te zijn heel veel bunkeren, meer dan 1000 m3 brandstof. En dat duurt wel even als het op zijn Chinees moet, dat gaat net niet emmer voor emmer. En het werd allemaal nog leuker toen de bunkerboot pas om 8 uur ’s avonds aan kwam, het werd dus nachtwerkt voor de witte brigade van de machinekamer. Na een normale werkdag en een bunkerwacht mocht ik dan eindelijk me bed in om 11 uur. Inmiddels heb ik uit me raam gekeken en zie ik dat we weer onderweg zijn naar de volgende haven dus alles is gisteravond prima verlopen.

Morgen ochtend zullen we deze haven aandoen en dan gaan we weer laden. Gelukkig is het wat minder warm, eigenlijk is het zelfs koud als de zon niet schijnt ahaha, altijd wat te klagen natuurlijk!

Ondertussen is me eerste verslag goedgekeurd door school en me tweede is ook al weer bijna klaar, nog een paar regels toevoegen en dan hoop ik deze ook op te kunnen sturen.

Dus ik ga snel weer typen, groetjes allemaal!

Doei doei



  • 29 September 2013 - 12:27

    Karin:

    Lieve Roy,

    Vanochtend met een kopje koffie je laatste twee verslagen gelezen, heerlijk!
    Ik lag er nog één achter dus verheugde mij op de leuke berichten.
    Zo, wat heb je weer veel meegemaakt zeg!
    Gelukkig is de rust weer wedegekeerd op zee. het lijkt mij geen pretje om zo heen en weer geslingerd te worden.

    Jammer dat Neptunes nog niet is langsgeweest. Wanneer passeer je nu weer de evenenaar? Straks kun je vlechtjes dragen!

    Hier is het op dit moment heerlijk weer. Zo rond de 18 graden, maar wel een straf windje al is het niet op tyfoonkracht gelukkig.
    Gisteren hebben we zelfs de hele dag op het terras in Bloemendaal gezeten, heerlijk hoor!

    Roy heel veel vaarplezier en we kijken weer uit naar je volgende verslag.

    Groetjes Karin

  • 30 September 2013 - 09:28

    Lindsey:

    Hey Roy,

    Wat leuk om weer wat van je te lezen, Mooi dat je verslag 1 al is goedgekeurd! Fijn dat de storm is gaan liggen en je weer wat nachtrust mee kan pakken! Hier is het overdag met het zonnetje wel lekker maar zodra het zonnetje weg is dan is het ook echt herfst en is het kacheltje aan en fleecedekentje op de bank met een warme kop thee :)

    Ik ga weer aan de bak, have fun deze week!

    liefs lins

  • 30 September 2013 - 12:08

    Jeroen:

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Geniet ervan en als je terug bent in Nederland drinken we hier een biertje.

  • 01 Oktober 2013 - 01:20

    Linda:

    Ha lievrd, vanuit een heerlijk warm tunesie, heel veel lieve groetjes van ons allemaal,
    Ik heb je bericht gekopieerd en ven op de computer opgeslagen want helaas wat slcht internet/wifi hier. Dan kunne paatje en ik het zo op ons gmak op de kamr gaan lezen. reactie moet dus nog volgen.

    Liefs en een dikk knuffel mams.

  • 01 Oktober 2013 - 19:42

    Toon:

    Bunkeren, altijd een feest. Jij heb nog geluk gehad met je 11 uur klaar. Tot 3x toe duurde het bunkeren tot 4 uur in de nacht. Protesten en alles haha. Bunkerpot is nog wel bekent aan boord? Goed om te lezen dat het goed met je gaat brodie!

  • 04 Oktober 2013 - 16:06

    Ronald En Paula Makkinje:

    Roy,

    Geweldig leuk dat je iedereen zo op de hoogte houdt van al je ervaringen. Ben je trouwens niet zeeziek geworden tijdens die storm?
    We lezen ook dat je flink moet aanpakken, maar dat er ook tijd is voor ontspanning en natuurlijk een bijbehorend drankje.

    Veel plezier met het vervolg van je (stage) reis en horen je belevenissen wel weer in je volgende verhaal.

    Groetjes Paula en Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 30427

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: