Pakjesboot Fairpartner - Reisverslag uit Gladstone, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu Pakjesboot Fairpartner - Reisverslag uit Gladstone, Australië van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Pakjesboot Fairpartner

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

09 September 2013 | Australië, Gladstone

Een heel goede middag,

Een nieuw blogje heeft even op zich laten wachten maar hier is die dan weer. De laatste dagen waren namelijk enorm druk op de drijvende pakjesboot Fairpartner. De laatste keer dat ik iets liet horen zaten we op zee en stond ik net op het punt om naar de donkere kelder van het schip te vertrekken. Daar ben ik nu inmiddels meer dan een week aan de gang. De maagdelijk witte overall die droeg bij binnekomst is inmiddels zwart. Na de eerste paar dagen namelijk alleen maar plattegrondjes gemaakt te hebben van alles, leidingen door de hele machine kamer gevolgd te hebben en kruipen overal doorheen te schuifelen heb ik ook nog echt wat uit elkaar gehaald. Maar ik hou jullie nog even in spanning want daar ben ik nog niet met me verhaal.
Toen we namelijk bijna in Australie aankwamen was het vrijdag op zaterdag nacht. De planning was dat we op precies 07:00 lokale tijd aan zouden leggen. Ik hoefde van de tweede machinist geen wekker te zetten want hij zou me wel wakker bellen. En dat is die zeker niet vergeten. Om 04:35 precies ging te de telefoon, of ik even naar de controle kamer wilden komen want ze hadden nog iemand nodig. Tja, geen keus lijkt me! Na een paar bakken koffie en wat knopjes drukken verder lagen we dan eindelijk voor de kant. Later die middag heb ik me eerste stappen gezet op de kade van Gladstone. En jawel, op me pantoffels! Dat kan niet iedereen zeggen denk ik zo. Na het avond eten en de aankomst biertjes volgde het volgende ritueel, de wal op. Want dat gebeurt er iedere keer als we aanleggen. Wij met wat gasten de plaatselijke barretjes onveilig maken dan maar. Wat een gezellige lui die Aussie, veel leuker dan die Chinezen. Zijn ten minste te verstaan, op het begin van de avond dan. Daarna lijkt het wel Chinees wat ze praten. Maar na een korte nachtrust ging natuurlijk gewoon de wekker weer om half 7 en moesten we weer aan de bak. Heerlijk zonnetje op je bol, lekker temperatuurtje en een licht briesje. Het “machine-kamer team” moest namelijk op dek helpen. Dus wij met al ons gereedschap als the A-team dat dek op wandelen en alles slopen en losmaken wat los kon. Want de lading moest er af. Ondertussen zijn we een paar dagen verder en zijn we ook wat kades verder. We zijn namelijk al een paar keer van kade veranderd want de lading moest verspreidt worden. Op het moment liggen we voor de kade die gebouwd met onze lading. Ik had vandaag het plan om even de wal op te gaan voor wat cultuur snuiven en inkopen maar dat ging dus helaas niet lukken zonder zwembandjes. De stijger lag namelijk midden op een rivier. Morgen nog een kans hoop ik want dan gaan we weer vershiften.
Maar de rest van de week ben ik met de derde machinist op stap geweest in de machine kamer. Jonge gozer waar onwees mee te lachen is, Nederlands ook nog eens. Samen hebben we verschillende filters opgetrokken, schoon gemaakt en hopelijk ook weer goed in elkaar gezet. Het ultieme schoonmaak middel hier is gasolie. De brandstof van de hulpmotor, de brandstof van de hoofdmotor is namelijk vloeibaar asfalt. Stinkt erg en blijft overal een plakken, maar met wat gasolie is alles zo schoon. Dus een tip vanuit de zeevaart, krijgt u de was weer eens niet schoon..... dat dacht ik ook!
Vandaag hebben we wat onderhoudt gepleegd aan de hoofdmotor want die had wat kuren, vandaar dat mijn witte overall zwart geworden is. Natuurlijk ben ik ondertussen ook nog bezig met school, dat is wat vader en moeder graag willen horen natuurlijk. Pap, mam, het komt helemaal goed!
Ik denk dat jullie nu weer genoeg gelezen hebben op de wc of in te tijd van de baas. Ik moet namelijk ook weer door. Groetjes allemaal en tot snel!

  • 09 September 2013 - 14:19

    Linda:

    Yow Popey, oh nee vanaf vandaag ben je dus Jumbo's pantoffel held, gnif, gnif.

    inderdaad in de baas z'n (haar) tijd zag ik het mailtje binnen floppen dat er weer een reisverslag was geplaatst. Dus alles aan de kant gegooid en gelijk even klik, klik naar de bewuste pagina die inmiddels hoog in de lijst van favorieten staat, dus een druk op de knop en plop het scherm was gevuld met een verhaal waarvan ik inmiddels op voorhand weet, dat wordt weer genieten.
    Een verrassing dat je wat plaatst omdat ik er van uit gegaan was dat je zeker een week in de "non contact zone" zou zijn.
    Het klinkt allemaal heel relaxed wat je schrijft, maar ik lees tussen de regels door dat de handen flink uit de mouwen moeten om het dek zo snel mogelijk leeg te krijgen. De Aussies vonden het vast leuk kennis met jullie te maken:-) weer iets wat jij aan je lijstje kan toevoegen, en ik alleen maar van kan dromen!
    Blij te horen dat de machinekamer inmiddels een "grote beurt" heeft gekregen zodat jullie weer APK gekeurd de reis gaan vervolgen. Super bedankt voor je "schone was" TIP, zullen veel moeders ERG BLIJ mee zijn, nu nog even uitvinden waar we een partijtje gasolie kunnen scoren!
    Ik hoop dat je tussen het werk door inderdaad nog even voet aan wal kunt zetten, en nog wat meer indrukken op kunt doen. Geniet ervan, we horen binnenkort wel weer van je.
    Dikke knuffel vanuit een druilerig Zeewolde mams xxx

  • 09 September 2013 - 14:29

    Lieke:

    Roy, wat leuk om te lezen allemaal!! Dat kan inderdaad niet iedereen zeggen: dat hij/zij op pantoffels de kade van Gladstone is opgestapt ;) Hopelijk kun je nog een keer de kade op om wat cultuur op te snuiven! Heel veel plezier nog in ieder geval & werkse! Liefs Lieke

  • 09 September 2013 - 20:19

    Daddy:

    Hey mate,
    Leuk verhaal weer vanuit Down Under.
    Zijn dat niet mijn pantoffels waarmee je de eerste stappen op Australie heb gezet, ik ben ze namelijk al zo'n 4 weken kwijt.
    Heb je al last gehad van de "Butcherbirds" ? Dat zijn van die vogels die mensen aanvallen, en gek zijn op glimmende dingen. Maar goed dat Neptunis je nog niet kaal geschoren hebt.
    Ik hoop echt dat voor dat jullie weer vertrekken je nog even wat Australie kan gaan snuiven, ga dan een paar cm. naar beneden (op de kaart) naar Redbank, en doe ze daar de groeten van, ze kennen me daar nog wel denk ik.
    He kerel, geniet er met volle teuge van ! en tot horens !
    Pa XXX

  • 10 September 2013 - 07:58

    Roy Willard:

    aaahaha nee dit zijn echt me eigen pantoffels paatje, goed zoeken dan maar. Nee, nog geen aanval gehad van vogels. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. En wat betreft internet, bij vlagen heb ik wat bereik. vandaar dat alle whappjes die binnenkomen ik niet kan beantwoorden. Volgende week beloof ik op alles antwoord te geven ahaha! groetjes

  • 16 September 2013 - 21:06

    John Majoor.:

    Hey die Roy,
    Leuk om je te kunnen volgen via deze site,zo te lezen heb je al het een en ander meegemaakt.
    Wat betreft de pantoffels van je vader,deze staan gewoon in Lexmond en hij gebruikt ze gewoon als werkschoenen. Laat je niet kielhalen door Neptunus drink met mate en werk ze.
    Groetjes van John Majoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 30410

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: