Zeebenen - Reisverslag uit Qingdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu Zeebenen - Reisverslag uit Qingdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Zeebenen

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 Augustus 2013 | China, Qingdao

Goedenmorgen allemaal,
Want het is ten slotte ochtend bij jullie. Hier is het nu iets over twee smiddags en we zitten op de blauwe zee! Dit is pas heerlijk, beetje heen en weer en links en recht schommelen. Even wennen maar dat komt goed. Nu we op zee zitten is het iets minder hard werken gelukkig en heb ik wat meer tijd voor mezelf. Maar die tijd ben ik dan al snel weer kwijt aan school.
Toen we zaterdag namiddag alle tanken vol hadden gegooid konden we dan eindelijk vertrekken. Omdat het zaterdag was en we toen al op zee zaten was ik smiddags vrij. Ik hoef namelijk op zaterdagmiddag en zondag niet te werken, althans niet aan dek. Aan school is genoeg te doen. Het is dan traditie dat we op zaterdag midden om half 12 een doos bier naar de controlekamer brengen van de machinekamer en daar alvast wat vocht innemen. Een andere traditie aan boord is mij verteld is dat wanneer we uit de haven vertrokken zijn en de loodsen van boord gestapt zijn we boven op de brug een biertje doen. Omdat dit nou allemaal zaterdag plaatsvond konden we dit mooi combineren.
Zondag dacht ik lekker uit te slapen maar door het vroege opstaan de hele week is me ook die morgen weer mijn slaap niet gegund. Maar gelukkig was mijn allerliefste vriendin nog wakker en hebben we even bijgekletst. Daarna de brug op gestormd en daar alsvast aan school begonnen. En ik moet zeggen, het gaat als een speer. Savonds nog even een filmpje gekeken, want er moet ook relaxed worden natuurlijk.
Vanochtend ging weer vroeg de wekken want ik moest me eerste wacht lopen op de brug samen met de eerste stuurman. En wel om 06:00 uur precies. Heerlijk relaxed in de stoel naar buiten kijken en ondertussen een beetje kennis maken met de apparatuur. Ondertussen kreeg ik wat vragen naar me hoofd geslingerd over het omliggende verkeer en wat we hier aan gingen doen. We varen nog dus ik zal alles goed beantwoord hebben. Op het moment varen we vanuit China koers 145˚ en komen langs Taiwan.
De avond ervoor had ik toevallig mee gekregen in de bar dat we de evenaar over gingen en dat betekend ellende voor de leerlingen die daar nog nooit zijn over heen geweest. Neptunes komt dan op bezoek en zal de groentjes van de zee eens even goed ontgroenen. Dus toen ik vanochtend op de brug stond heb ik even berekend wanneer ik het kan verwachten en dat is over 5 dagen precies. Het volgende weekend zal ik dus de klos zijn. Maar goed, wat me ook gevraagd werd die avond door de hoofdwerktuigkundige was of ik goed in mijn takenboek had gekeken. Want daar zou een vraag in staan over het gewicht van het reserve anker. Dat had ik nog niet gedaan en dus had ik die vraag ook niet aan zien komen. Maar ik zou dat wel voor hem uitzoeken, maar had toen al door dat hij me in de maling aan het nemen was. Ik heb dus elke map en manual op de brug raadtgepleegd, alle zeevarende vrienden van thuis gebericht en ten slotte toch maar aan een matroos gevraagd. Die wist mij te vertellen dat we die niet aan boord hadden, gelukkig maar want dat had ik die beste man ook al verteld aan de bar. Maar nu willen ze wel het gewicht weten van het anker wat we aan de boeg hebben hangen. Hiervoor zou een soort regel zijn waarmee je kan berekenen hoe zwaar je ankers moeten zijn als je een schip bent van een bepaald gewicht. Maar ik heb deze formule nog niet gevonden, dus mocht iemand niks te doen hebben dan hoor ik graag van je.
Maar na vandaag me wacht gelopen te hebben mocht ik met de derde stuurvrouw de incinerator schoonmaken. Oftwel de vuilverbrander. Dat is zo’n vies werkje dat ik het liever niet deed. En gelukkig was mijn reddende engel daar, de tweede stuurman. Ik moet mijn familiarisatie nog doen. Het welbekende veiligheidsrondje aan boord. Gelukkig maar voor mij.
Na de lunch werd ik bij de derde stuurman geroepen om hem te helpen. We gingen namelijk boodschappen rondbrengen. Iedereen kan op een lijst invullen wat hij die week in zijn hut wil hebben. Van sloffen sigareten tot snickers en van pinda’s tot telefoonkaarten. En die gingen wij met onze mobiele wasmand aan iedereen rondbrengen. www.thuisbezorgenopdefairpartner.nl.
Nu ga ik me klaar maken voor een uurtje sporten want ik moet natuurlijk wel in een fatsoenlijke staat terug komen. Dus tot de volgende keer allemaal! Dikke kus vanaf the great blue ocean.

  • 26 Augustus 2013 - 09:25

    Linda:

    Ik heb weer genoten van je verhaal! xx mam

  • 26 Augustus 2013 - 18:35

    Karin:

    Na mijn eerste werkdag van dit schooljaar vertelde Ken dat je weer had geschreven! Beiden dus snel op onze iphone om je verslag te lezen! Heerlijk Roy!
    Het is een feestje om je belevenissen een klein beetje mee te mogen maken.
    En die vraag over dat anker..... volgens mij is hij gewoon heeeeel zwaar!
    Groetjes Karin

  • 26 Augustus 2013 - 18:35

    Karin:

    Na mijn eerste werkdag van dit schooljaar vertelde Ken dat je weer had geschreven! Beiden dus snel op onze iphone om je verslag te lezen! Heerlijk Roy!
    Het is een feestje om je belevenissen een klein beetje mee te mogen maken.
    En die vraag over dat anker..... volgens mij is hij gewoon heeeeel zwaar!
    Groetjes Karin

  • 26 Augustus 2013 - 19:40

    Doesjka:

    Hoi, hoi,

    Leuk verslag weer! Vertelde jij niet dat er een medestudent ook op deze boot geweest is? Mogelijk heeft hij dezelfde vraag gekregen of weet hij of dit ook een geintje is of dat er echt een om rekenfactor voor bestaat.
    Hoef je zelf het wiel niet meer uit te vinden ! Berber is vandaag inclusief veel tassen vertrokken naar Vlis. Ook daar roept de plicht en hier wordt het steeds stiller. Ook dat hoort erbij, maar ongezellig vind ik het wel na de hele zomer een hok vol lieve kids thuis gehad te hebben. Succes met je anker uitdaging!
    Groetjes, Doesjka

  • 26 Augustus 2013 - 20:22

    Ronald En Paula Makkinje:

    Roy,

    Nooit geweten dat er zo'n schrijver in je schuilt. Wij lezen je verhalen met heel veel plezier.

    We begrijpen dat je af en toe wat ontberingen moet doorstaan, maar je moet maar zo denken dat dit een investering voor de toekomst is.

    Veel plezier met het vervolg van je (werk)reis en we kijken alweer uit naar je volgende verslag.

    Groetjes Paula en Ronald

  • 27 Augustus 2013 - 07:59

    Roy Willard:

    Hallo,

    die vraag van het anker is bijna opgelost. Er is inderdaad geen reserve anker aan boord. Wel ben ik na lang zoeken achter het gewicht gekomen. Alleen die formule nog en dan ben ik compleet ahaha!
    Ik hoop snel in alle huizen de stilte weer te verstoren! met liefde zelfs ahah.

    Groetjes

  • 28 Augustus 2013 - 13:36

    Iris:

    Hee schoonbroertje!

    Wat een coole verhalen allemaal zeg. Ik lees ze met plezier! (Nu stiekem even snel op mijn werk, omdat ik het niet kon laten (a)...)
    Heerlijk dat we op deze manier met je avonturen mee kunnen genieten. Kijk al snel uit naar je volgende verhaal, zodat ik vanuit het grijze Nederland kan wegdromen naar verre landen.

    Veel plezier!!
    x Iris

  • 28 Augustus 2013 - 23:13

    Nicol:

    Heey Gappie!

    Wat een leuke verhalen zeg! Je doet het echt goed!!
    We vinden het erg leuk om je verhalen te lezen, zo weten we tenminste wel wat je allemaal mee maakt! We hopen dan ook dat je de Australiërs leuker vind dan de Chinezen! Haha!

    Nou tot je volgende verhaal!

    Hou je haaks en veel plezier!

    Hennie, Loes, Bas en Nicol


  • 09 September 2013 - 11:08

    Ilonka (tantetje):


    Hoi Roytje,

    Wat een belevenissen, dit is super, ik lees het allemaal, maarrr eh, rare chinezen? , laat Wan het maar niet horen. haha

    groetjes Liefs, geniet er maar van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 30424

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: