De reis is nu echt begonnen - Reisverslag uit Qingdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu De reis is nu echt begonnen - Reisverslag uit Qingdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu

De reis is nu echt begonnen

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

24 Augustus 2013 | China, Qingdao

Goedenmorgen mensen van het goede leven,
Echt waar, het goede leven dat is te vinden in Nederland. Lekker koel temperatuurtje, vaste werktijden en mensen die dezelfde taal spreken. Dat ben ik allemaal echt een stuk meer gaan waarderen namelijk.
Na namelijk een werkweek van 91 uur, versleten werkschoenen van de gelopen kilometers, een paar kilometer sjordraad en een honderden tonnen lading zit al het laden er op. En wat ben ik daar blij mee! En niet alleen ik maar ook de rest van de dekbemanning.
Maar er zijn ook natuurlijk ook leuke dingen gebeurd de afgelopen dagen, zeker wel. Zo zijn wij donderdag avond naar het ‘Oktoberfest’ van Qingdoa gegaan. En met wij bedoel ik de andere Appa, de eerste officier, de derde machinst en de port captian. Om half acht stond de taxi van de agent al op ons te wachten voor het schip. En daar gingen we, eerst even langs het hotel van de port captain om hem op te halen. Dit was trouwens het zelfde hotel waar ik ook in gezeten heb, de mooie! Dit was al dik twintig minuten rijden maar ach. Na zelfs nog een keer in een of anders downtown straat van een donkere buurt van auto gewisseld te hebben konden we dan eindelijk op weg. Maar liefst anderhalf uur in een auto gezeten zonder airco! Wisten wij veel hoe ver het was, we wilden alleen maar naar het bierfestival!
Na een houten kont van die banken waren we dan eindelijk. Wat een belevenis! De taxichauffeur ging met ons mee, dan konden we elk moment naar huis. Met meteen een warm welkom liepen we dat terrein op. Chinezen jongeren doen het nog beter met comazuipen kan ik je vertellen. De een na de andere werd door zijn vrienden die net zo lam waren weg getild. Verderop stonden er een paar volgens mij een wedstrijdje verkotsen te doen want het spoot eruit. Hahaha wat een gasten!
Ons eerste biertje moeten we dan maar meteen goed nemen dachten we, 1,25 liter! We nemen en slok en niet te zuipen. Dan denk je dat festivalbier in Nederland niet te hachelen is, dit slaat alles. Water met een biersmaak en zonder enig koolzuur te vinden. Maar goed van zo’n lange rit krijg je dorst. Ondertussen had de derde machinist wat te eten gehaald, met de nadruk op wat! Hij kwam met wel dertig stokjes saté terug! En happen maar. Na onze buikjes weer rond gegeten te hebben en we omkeken stond er een rij Chinezen achter ons. Die wilde allemaal op de foto met deze Europese mannen. Nou goed dan! Wij poseren met die gasten, voelt goed ahah.
Maar we vonden het genoeg geweest, we wilden meer normale mensen om ons heen dus we gingen weer naar de stad toe. Op de terugweg over het festival hebben we nog allemaal troep weten te scoren en nog meer eten. We leken wel strandjutters. Toen we in de stad aankwamen kwam natuurlijk de karaokemachine weer tevoorschijn en heeft Jantje Smit er weer een paar concurrenten bij!
Na een kort avondje slaap konden we de volgende dag weer om zeven uur beginnen met werken. Maar naast het sjorren gingen we vandaag ook verhalen, het veranderen van kade. Zo gezegd zo gedaan, de eerste echte zeemijlen zijn dus gemaakt. Eenmaal aan de kade weer vast kwam een een bootje naast ons liggen met de lading erop. Nog even aan boord gehezen en maar weer sjorren. Zoals elke dag er in de haven uitziet.
Vandaag zijn we dan echt de zee op gegaan. Maar liggen nu alweer ten anker, we moesten nog bunkeren. Tanken in de volksmond. Dit gaat zo’n uurjte of zeven duren. Er gaat namelijk een paar honderd ton brandstof mee! Dus ik ondertussen nog even een veiligheidsrondje gemaakt, alle brandblusser waren gecheckt en moesten terug. Het is nu zaterdagmiddag en dan ben ik gelukkig vrij. Tenzij we moesten laden, maar gelukkig hebben we hard doorgewerkt en hebben we nu ons momentje rust. Dan kan de echte zeereis vanavond beginnen. Morgen helaas niet uitslapen want ik moet wacht lopen samen met de eerste stuurman dus ik mag weer om 6 uur op de brug staan. We zullen vertrekken richting het nog warmere zuiden, het Australische Gladstone.
Ik ga me snel douchen en me trainingspakkie aantrekken en dan ga ik maar eens wat een school doen, want daar zit ik hier tenslotte voor. Groetjes allemaal en als je meer wilt weten over de reis of het gewoon leuk vindt om te mailen dan mag dat altijd.

Ahoi maatjes!

  • 24 Augustus 2013 - 16:21

    Lindsey:

    Hey Roy,

    Fijn te lezen dat het varen nu is begonnen! Wat leuk dat jullie de stad onveilig hebben gemaakt jullie zullen voor de chinezen ook wel een wandelende attractie zijn met je 2 meter lengte ;) Je zult straks nooit meer chinees willen eten zeker :P Echt heel gaaf wat je allemaal mee maakt daar, zitten al weer met smart te wachten op je volgende reisverslag! Knuffel koen en Linds

  • 25 Augustus 2013 - 10:10

    Roy Willard:

    Hoi hoi,

    nee ik ben een beetje klaar met chinezen. maar we moeten nog een keer terug om te laden. niet echt mijn volk nee ahah:P

    dikke knuffel terug!

  • 25 Augustus 2013 - 14:56

    Linda:

    Hè kerel, ik heb weer genoten van je verslag! Fijn om te horen dat jullie ook in de gelegenheid zijn om de wal op te gaan. na hard werken is dit verdiend. Grappig datjulliein augustus een oktoberfest hebben, heeft dit te maken met de Chinese kalender? Wat maakt het ook uit, ondanks je weer blauwe billen:-) hebt opgelopen toch wat van het land kunnen zien en proeven, zie dat maar als een cadeautje. Inmiddels heb jij je wacht erop zitten en zijn jullie ECHT op weg. Australië niet verkeerd, ben benieuwd wat je daar weer gaat mee maken.
    Zelf je eerste schoolraad ben je mee gestart, het is nu dus echt begonnen.
    Ik ben trots op je, kijk weer uitvaar je volgende verslag, een feestje om te lezen.
    Behouden vaart, dikke zoen mam

  • 25 Augustus 2013 - 22:32

    This Is Your Captain....:

    Ha die Stuur,
    Na het altijd pittoreske en gemoedelijke Qingdao eindelijk het zilte water op! Trouwens, ligt Qingdoa niet op fietsafstand van 'Meiwah' ? Ik verneem t nog wel 's'van je ... Leuk je weer even te horen toen je vanmiddag, onze tijd, kontakt met Berber had. Ik heb net je stuk 'de reis is nu begonnen' gelezen. Je maakt wel dingen mee waar wij geen weet van hebben; Oktoberfest in Qingdoa, maffe taxichauffeurs en natuurlijk een leven aan boord van een groot schip met verschillende gebruiken en nationaliteiten! Ik kan me best voorstellen dat je de eerste weken zult denken 'wat is dit in vredesnaam'! Tuurlijk, 't is wennen. Wennen aan het schip, de mensen, een lange reis er naar toe, heeeeeel hard werken en heeeel moe zijn! Ze zullen je best even uitproberen ( uitrekenen of het "reserveanker" sterk genoeg is?? Geintje zeker.... ) maar je zult merken dat je je draai meer en meer gaat vinden, denk ik. En nu op naar Australie! Het lijkt me geweldig om daar rond te lopen! Ik ben wel een tikkeltje jaloers hoor! Wikipedia zegt o.a. over Gladstone: Boyne Island en Tannum Sands zijn populair vanwege de mooie zandstranden en de relaxte levensstijl. Nou, dat mag ook wel na dat harde werken. Ik hoop dat je daar ook ff tijd krijgt om de relaxte levensstijl te ervaren. We horen wel van elkaar Stuur!
    Hou je haaks en goeie reis naar Gladstone!
    Catharinus van de 'Roots'

  • 26 Augustus 2013 - 09:18

    Roy Willard:

    Ha mijn favoriete kapitein,

    Je hebt je topografie goed bijgehouden al die jaren. Het ligt inderdaad op fietsafstand jah, der gaat om het uur een pontje waarmee je van de haven van Qingdoa in het centrum van Meiwah wordt afgezet. Ze noemen het hier ook wel "Boo tjev aren". Is Chinees voor klein Venetië.
    Het is zeker even wennen, moet nog even goed me draai vinden maar dat komt wel. Heeft nog even tijd nodig denk ik. Van dat anker ben ik nu inmiddels deels achter ahah. Maar moet nog even verder op onderzoek uit. En ik hoop zeker dat ik in Australie even aan wal kan om misschien te zwemmen. Dat zou mooi zijn!
    Ik heb hier trouwens me naam als stuurman in moet leveren. Dus ik kan niet wachten om weer aan boord te stappen van het mooie zeilschip de Roots, want dat is toch veel mooier dan zo'n motorbak? ahah!

    Ahoi kapitein, behouden vaart!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 30415

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: