Werken, werken en ohja.... werken! - Reisverslag uit Qingdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu Werken, werken en ohja.... werken! - Reisverslag uit Qingdao, China van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Werken, werken en ohja.... werken!

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

21 Augustus 2013 | China, Qingdao

Ook vandaag en gister was het weer vroeg op en de handjes uit de mouwtjes! Maar gisteren was het wel wat rustiger, we hadden namelijk een hijstest. We moesten een spreader, het onderdeel waar je de lading mee optilt testen. Er was namelijk een speciale spreader gemaakt voor deze lading. En niet zomaar wat lading, een platform van bijna 700 ton. Der moest dus flink getest worden. Maar bij zo'n lading kan je niet aan komen zetten met touwtjes als schoenveters. Dus de touwenwinkel van schip werd opgegooid. Dan komen er kabels naar boven die zo dik zijn als je bovenbenen en shackles, soort hangslot, van meer dan een meter en die zelf ook een halve ton wegen. Het is hier dus allemaal groot, groter en grootst.
Natuurlijk moest aan het einde van de dag nog even al het afval van de boot af van de afgelopen week. Want ik kan je vertellen, al die mannen eten genoeg. Maar dan ligt er dus een bootjes achter onze boot die het vuilnis ophaalt. Dus iedereen als kleine kinderen naar achter rennen want er mocht gesmeten worden! Alles ging over de reling: cement, tl-balken, smeersels, trossen, eten, kleding en nog veel meer. Die Chinezen van dat bootje waren er iets minder blij mee. Maar onze Filipijnse bemanning kon der alleen maar van genieten.

Vandaag heb ik me eerste zeemijlen gemaakt. En jawel dat zonder motor. We moesten namelijk een paar bolders verhuizen en daarvoor hebben de stroppen gebruik. Maar de eerste meters zijn dus gemaakt. Vervolgens kwamen de platformen aan boord, onwijs zware lading dus genoeg voorzorgsmaatregelen. De derde stuurman en ik op de brug want wij gingen de ballastpompen bedienen. Want voor het zelfde geval zouden we omrollen. Maar alles ging goed.
Maar die lading moet natuurlijk ook vast gezet worden. Dus dan worden er blokken van ruim 1300 kilo, want ook dit is groot, er tegen aan gelast. Een nadeel, we hebben alle blokken met de hand moeten versjouwen. Ben ook helemaal gesloopt. Het is hier nu half 8 en dat is een mooie tijd om naar bed te gaan! Morgen weer vroeg eruit.

Groetjes aan iedereen in Nederland en tot snel

• 21 Augustus 2013 - 15:34

Linda Pelser:

Wat een verrassing dat er alweer een verslag van je staat. Het echte werk is begonnen, ze zullen bij jumbo wel blij zijn met zo'n "grote" kerel als jij!
    Hartstikke leuk om te lezen waar je mee bezig bent.
    Liefs mam

• 21 Augustus 2013 - 16:55

Doesjka:

Hoi, hoi,

Eigenlijk startte ik de computer om aan het werk te gaan, alleen met zulke leuke berichtjes, komt het daar dan niet van. Wel zo leuk! Door je verhaaltjes krijg je echt een beeld bij hoe het daar aan toe gaat, helemaal als je de foto's er bij ziet. Jemig wat is alles groot! Leuk ook dat je al zo vlot zoveel afwisseling in je taken hebt.Vind het er allemaal maar heeeel erg stoer uitzien!P.S. uit Berber komt weer geluid, dus het gaat steeds beter met madammeke.Groetjes

• 22 Augustus 2013 - 00:31

Roy Willard:

Wil jullie graag een beetje op de hoogte houden natuurlijk, dat jullie zien wat ik de hele dag een het klaarstomen ben! Er is in ieder geval genoeg te doen! Slaap lekker voor jullie allemaal! xx

• 22 Augustus 2013 - 08:09

Meta:

Hé Roy,
    Jongen, wat een avontuur !
    Je vader liet net je blog zien en heb even snel je reisverslagen gelezen.
    Heel veel succes gewenst hoor.
    Groetjes
    Meta
    P.S. : ik ga je zeker 'volgen'

• 22 Augustus 2013 - 08:26

Lindsey:

Hey klein neefje van me!

Jeetje wat heb je in die korte tijd al een hoop meegemaakt, echt gaaf om te lezen! Jij zal de sport school niet missen hier want zo te lezen werk je hard genoeg aan de spierkracht, je komt straks als een bodybuilder terug! Echt trots op je hoor! P.s je kan het land aanpassen waar je jezelf momenteel bevindt.. deze staat nog op Nederland ipv China ;)

Have fun!

X lins

• 22 Augustus 2013 - 12:40

Karin:

Wat je al niet kan meemaken in zo'n korte tijd! Je hebt niet eens de tijd om heimwee naar dit kleine landje te hebben Roy!
    Je moet wel meteen flink aan de bak daar zeg! Is weer eens wat anders dan de vakken vullen bij Appie. Ik verheug me alweer op het volgende verslag van je. Super leuk om je zo te volgen. Groetjes en dikke knuf van Karin

• 22 Augustus 2013 - 17:32

Bruut Rickert:

Heeeeee grote kleine broer,

Ben net terug van vakantie en het was heeeeerlijk, jij maar hard werken ondertussen. Ben echt mega trots op je, dat mag je best weten! Wat heb je al veel gedaan zeg en wat moet jij je ogen uitgeven hebben de laatste dagen zeg, ik ben stiekem wel een beetje jaloers op je hoor broertje (had er best bij willen zijn!). Heeeel veel succes en ga zo door Dolley!

Kijk alweer uit naar je volgende verslag, heb echt dubbel gelegen toen ik net de rest las haha.

Dikke knuffel van je broer!! Xx

• 24 Augustus 2013 - 08:19

Roy Willard:

Hallo allemaal,

superleuk dat jullie het allemaal lezen, dan doe ik het niet alleen voor mezelf! Leuk ook al die reacties!

Groetjes