Zon, zee en zweten! - Reisverslag uit Port Said, Egypte van Roy Willard - WaarBenJij.nu Zon, zee en zweten! - Reisverslag uit Port Said, Egypte van Roy Willard - WaarBenJij.nu

Zon, zee en zweten!

Door: Roy Willard

Blijf op de hoogte en volg Roy

06 Augustus 2015 | Egypte, Port Said

Een heel goedemiddag allemaal,

Tijd voor weer een update nu we weer een week verder zijn. Een week die ik heb door gebracht op de Middellandse Zee om precies te zijn. Ik zit in een lekker dagritme de afgelopen week en heb mijn draai alweer gevonden in het leven van de zeemannen. ’s Morgens rond half 5 sta ik op om vervolgens om 5 uur aan te sluiten bij de eerste stuurman op de brug om wacht te lopen. Rond half 8 vertrek ik naar beneden om te genieten van een heerlijk Nederlands ontbijtje. Ja Nederlands, omdat dit schip anderhalve maand geleden nog in Rotterdam was het helemaal afgeladen met vaderlands eten. Van Peijnenburg ontbijtkoek en Calvé sauzen tot De Ruijter hagelslag en bitterballen. Lang niet slecht al zeg ik het zo. Als alles weer naar binnen geduwd is dan is het tijd om mijn neus aan dek te laten zien waar ik samen met een van de drie stuurmannen werkzaamheden zal verrichten tot een uur of 12. En dan op naar de lunch waarvan ik moet zeggen dat deze tot nu toe nog niet eens zo slecht zijn. De chef wist zelfs een dag kapsalon op tafel te toveren. Na de lunch werk ik zoals een voorbeeld student dat doet aan mijn onderzoek of doe opdrachten voor mijn takenboek. Wel hou ik een nauwlettend oog op de klok want op dit schip drinken we met zijn allen voor het avondeten nog een lekkere koude versnapering aan dek op de picknickbanken, soms eten we hier ook. Hier wordt de dag even doorgesproken en heerlijk genoten van het weer zelfgebouwde zwembad. Heerlijk zeewater van ongeveer 30 graden Celsius om af te koelen na en dag werken en zweten. En zweten doen we zeker met een temperatuur van onder na bij de 35 graden Celsius. Dan gutst het zweet over je lichaam en is je overall snel aan vervanging toe.

Maar goed ik dwaal af van mijn dagritme, na het eten nog een lekkere pot bier in de bar of er wordt een filmpje aan geslingerd. Dan niet al te laat naar bed want rond half 5 gaat de wekker weer. Maar tussen het werken en het schoolwerk is er ook nog een beetje tijd voor ontspanning. Nou heb ik ontdekt dat er in de fitnesszaal een prachtig gelegenheid is om de spieren van het menselijk lichaam goed te onderhouden. Hier maak ik dan ook af en toe gebruik van door tegen een apparaat te duwen of er aan te hangen. Dat houdt je jong zeggen ze toch?

Verder kunnen we hier in Europa onszelf vermaken en op de hoogte houden van het Nederlandse nieuws omdat we de kanalen Nederland 1, 2 en 3 ontvangen samen met RTL 7. Helaas is dat nu opgehouden omdat de satelliet bereik meer heeft. Maar goed, dit gebrek zorgt ervoor dat je met elkaar met praten en dat is ook helemaal geen ramp met de crew die nu aan boord zit. Een vrij jongen club met jonge officieren waar goed mee te lachen valt.

Maar verder met de reis die we aan het maken zijn. We zijn onderweg naar Maleisië maar zullen eerst door het Suezkanaal moeten. Hier zijn we gister aangekomen maar moesten ten anker wachten op verdere instructies. Maar omdat gisteren de officiële opening was van het nieuwe uitgebaggerde kanaal gingen er blijkblaar geen konvooi en lagen we tot mijn verbazing nog steeds ten anker toen vanmorgen wakker werd. Iedereen was eigenlijk verbaasd want er werd gezegd dat het kanaal gewoon open was voor doortocht. Het is dus hopen dat we vanavond wel groen licht krijgen en verder kunnen met onze wereldreis. Maar ter voorbereiding van deze passage had de stuurman mij gevraagd om het zwembad leeg te laten lopen en die later af te breken omdat hij in de weg stond. Geen probleem, langzaam dat het ging liep het zwembad stukje bij beetje leeg en ik kon verder met een ander klusje. Toen ik later in de middag terug kwam zag ik tot mijn verbazing dat de tankgracht die van voorschip naar achterschip loopt vol stond met water. Dit is op zichzelf geen probleem maar daar zat ook het ventilatierooster van de noodgenerator en de emergency batteries. En daar stond ook een laag met water in. Oeps! Dus bewapend met dweil en emmer ging de leerling huiverig aan de slag. Maar na een uur dweilen kwam ik toch tot de conclusie dat dit werk echt niet voor mij is weg gelegd. Al moet ik zeggen dat het je hoofd wel lekker leeg maakt. Maar na deze conclusie te hebben getrokken ben ik toch van mening dat ik er alles aan ga doen om zo snel mogelijk af te studeren en mijn diploma te ontvangen, anders sta ik misschien de rest van mijn leven ook te dweilen. Dit is zoals ze dus noemen een eye-opener.

Na Suez zullen wij verder moeten varen door de Golf van Aden. Zoals de meeste van jullie wel weten is dit het piratengebied voor de kust van Somalië. Nou wil ik niemand bang of ongerust maken want dit is ook niet nodig maar we zijn al wel maatregelen aan het nemen voor de doortocht. De ramen worden afgedekt met metalen platen, alle deuren gaan op slot, er komt rondom het schip prikkeldraad te hangen, brandslangen zullen worden uitgerold en tot slot krijgen we in Suez nog drie huurlingen aan boord die een paar dagen met ons meevaren. Dit alles om de veiligheid van de crew te kunnen verbeteren. Nu is het de laatste maanden al wat rustiger in dit piratengebied maar het zekere voor het onzekere wordt genomen. Je moet het maar een keer meegemaakt hebben al deze voorbereidingen vind ik.

Nu zie ik dat ik onderhand weer heel wat op papier heb gezet. Tijd om er een einde aan te breien lijkt mij. Hopelijk zijn jullie zo weer een beetje op de hoogte en was het lezen van de blog het waard om te stoppen waar je mee bezig was.

Groetjes en tot de volgende,

Roy




  • 06 Augustus 2015 - 16:05

    Berber:

    Zon,zee,zweten ... Misschien was zon,zee,zuipen ook een passende titel geweest! ;) Ik als vriendinnetje die 10000 km bij je vandaan zit, is alleen maar blij om zulke leuke verhalen te lezen! Dat laatste stukje van de piraten staat mij natuurlijk wat minder aan ..Maar gezien je de hele dag in de sportschool tegen de apparaten aan het aanhangen bent, kan jij die piraatjes ook wel aan nu! Doe voorzichtig schat en tot het volgende verhaaltje ! (L)

  • 06 Augustus 2015 - 16:53

    Linda:

    Ai,ai kapitein, wat een mooi verhaal weer, klinkt erg relaxed althans jullie dagritme.
    Picknick bank koude versnapering, het lijkt bijna vakantie muv het vroege opstaan, maar ach dan heb je ook wel wat aan je dag toch!?
    Ik zag op marine traffic dat er inderdaad een aardige berg schepen ligt te wachten voor het Suezkanaal, leuk dat het nu open is maar voor een snellere doorgang heeft het dus nog niet geleid.
    Betreft de voorbereidingen om door het piraten gebied te varen, klinkt best serieus! Maar, er worden serieuze maatregelen genomen, en tenslotte zitten er allemaal stoere zeebonken op de Javelin, dus domme piraat die een poging gaat doen om koffie bij jullie te gaan drinken!!

    Natuurlijk horen we graag als je weer in veiliger gebied bent aangekomen, maar eerst maar het Suezkanaal door.

    Geniet er van, liefs, mams

  • 07 Augustus 2015 - 11:30

    Oompie:

    Hey Roy, mooi verhaal weer.
    Ik lees dat je je draai weer hebt gevonden aan boord.
    Bij ons is het ook lekker warm, eindelijk zomer.
    De BBQ heeft weer goed dienst gedaan de laatste tijd en zondag weer bij de buren knagen.
    Vandaag weer bijna weekend, Jacq is met oma en Lindsey babykleertjes shoppen in Hilversum.
    Nu aftellen voor de vakantie, we gaan 28 augustus lekker weer naar Frankrijk, stacaravan geboekt
    bij het meer van Annecy, waar weer vroeger ok veel gekampeerd hebben. we hebben er zin in.
    Heb gelezen dat het nieuwe Suez kanaal geopend is en ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Veel succes met de piraten, spuit ze mar flink van het schip af.

    Groetjes Yd

  • 07 Augustus 2015 - 13:48

    Doesjka:

    Ha Stuur,

    Wat een mooie verhalen kerel, zo beleven we jouw avontuur ook vanaf de zijlijn mee. Hopelijk kunnen jullie idd nu door het nieuwe Suezkanaal! Jouw laatste stukje doet me denken aan een spannend jongensboek en het liedje"" Al die willen te kaapern"" varen, alleen is dit dus wel ff voor het eggie. Goed dat ze zoveel voorzorgsmaatregelen nemen. daar word ik iig iets rustiger van, maar ik ben , vast net als jouw mams blij als je weer in veilig gebied bent aangekomen.
    Tot het volgende verhaal en toi, toi, toi,
    Liefs Doesjka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 30345

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 28 December 2015

Stage op de Jumbo Javelin

15 Augustus 2013 - 15 Januari 2014

Stage op de Fairpartner

Landen bezocht: